2012. augusztus 17., péntek

A Facebook részvények alakulása kapcsán elgondolkodtam rajta, hogy vajon mekkora potenciál lehet még a hirdetési...

A Facebook részvények alakulása kapcsán elgondolkodtam rajta, hogy vajon mekkora potenciál lehet még a hirdetési piacban? Jelenleg nagyon sok startup esetén az a modell, hogy csináljunk jó nagy felhasználószámot, aztán majd kirakunk néhány bannert, és az hozza a pénzt. Ez az internet hőskorában még jó modell lehetett, mert kevés cég osztozott a hirdetéseken. A gond szerintem az, hogy a kereslet (akik hirdetni akarnak) nem nő úgy, mint a kereslet (akik hirdetnének), ráadásul az sem mindegy, hogy hol jelennek meg a hirdetések. Éppen ezért a Facebooknál az a gond, hogy van baromi nagy felhasználószám, ráadásul ezek aktív felhasználók, akik használják is a rendszert, meg minden, viszont nem lehet belőlük igazán pénzt csinálni, mert nem érdeklik őket a hirdetések. Nem is lehet olyan jól pozicionálni őket, mert amiről beszélnek az emberek, az nem feltétlen utal arra, amire szükségük van. A Google-nek szerencséje van ebből a szempontból, mert ha valaki valamit keres, akkor az jó eséllyel érdeklődik is a kapcsolt hirdetések iránt. Mondjuk nem is csoda, hogy a hirdetési piac nagy része az övék. Az ő esetükben ez valóban egy jól működő modell, de vajon a jövőben egy tartalom központú oldalt, játékot, vagy más olyan jellegű rendszert, ahol nem lehet olyan jól pozicionálni a hirdetéseket, fenn lehet-e majd tartani reklámokból? Én arra tippelek, hogy a dolgok "természetes evolúciójából" következik majd, hogy más bevételi forrásoknak kell megjelenniük. Talán tényleg lehet realitása a fizetős közösségi és tartalom oldalaknak, vagy az API-ért szednek majd pénzt, stb. Mivel az emberek hozzá vannak szokva, hogy a neten minden ingyen van, adott esetben egész trükkös megoldások kellenek majd, hogy implicit módon beépítsék a fenntartási díjat. Mindenesetre az a tippem, hogy hosszú távon változni fognak a dolgok ...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése