2012. október 14., vasárnap

Rövid, velős ...

Rövid, velős ...

Originally shared by [Dev] Folyam.info

Weboldalak, nyelvek és a fejlesztés

A net tele van PHP leírásokkal. Ha az ember eldönti, hogy ő most webfejlesztő lesz, akkor a legegyszerűbb (és nagyjából ha nekiáll keresni, hogy mit csináljon, akkor a PHP -t fogja bedobni neki a kereső is) módja elkezdeni ezzel foglalkozni.

Természetesen nem ez az egyetlen nyelv, amin weboldalakat lehet csinálni. Nagyjából minden mással is lehet. A Java még egy másik elterjedt módja ennek. Sokat használtak közé sorolnám még a Ruby on Rails keretrendszert, ami mint a neve is mutatja Ruby nyelven íródott és a nagy feltörekvő most a node.js , ami egy szerver oldali JavaScript . Hatalmas táborral rendelkezik mind. Persze vannak akik ennél elvadultabbak és Lisp vagy épp Erlang , Scala irányba indultak el.

Én elég sokáig PHP -val dolgoztam, sőt jelenlegi munkahelyemen is ezt használom. Pár éve (olyan 3-4) kezdtem el foglalkozni Ruby -val, majd az elmúlt 1.5-2 évben átálltam a node.js használatára. Mind a három nyelvnek van erőssége és gyengesége (nem is egy) .

A PHP talán a leginkább elterjedt és aki webbel foglalkozik (de még az is aki nem) nagy eséllyel belefutott már a névbe. Nagyon nagy felhasználói bázissal rendelkezik. Egy rövid ideje van már viszonylag értelmes csomagkezelője Composer ( getcomposer.org ) néven. Ha problémával találkozik az ember, akkor nagy eséllyel már van olyan blog, ahol a megoldást már leírta valaki, csak meg kell találni. Itt Google Pluszon is elég aktív segítséget tud adni a PHP Developers és a PHP oldal. Nyelv egyszerű lényegében funkcionális, ám vannak fejlődések Objektum Orientáltság irányába. Az 5-ös verziótól meg már közel áll hozzá :)

A Ruby  egy nagyon érdekes állatfaj, mert megpróbált picit emberközelibb lenni a nyelvezete így például a zárójel, a pontosvessző nem jellemző. Van benne, ha kell, de nem igazán van használva. Itt minden egy objektum. Ritkán találkoztam viszont olyan oldallal, ami Ruby alapú, de nem Ruby on Rails keretrendszerrel keszült. A közösség jó és mikor megindult, akkor nem volt nagy ezért az egyetlen út, hogy használják az emberek, ha blogolni kezdenek róla, nyílt forrású példaoldalakat hoznak létre és a lehető legtöbb csatornán el lehet érni valakit, aki segít. Chat szobákban az emberek ülnek beszélnek és ha kérdésed van nagyon készségesek. PHP -val ellentétben magyarul nem olyan nagy a választék internetes tartalomban, de én úgy gondolom azért, ha valaki aktív résztvevője akar lenni ennek a közösségnek nem árt amúgy sem angolul tudni.

Harmadik vonal a node.js . Ez nekem azért volt érdekes, mert az elmúlt években igencsak tért nyert a JavaScript kliens oldalon, amitől én nagyon féltem, mert mikor a kilencvenes évek végén találkoztam vele, akkor egy alert ablakon kívül másra nem volt jó. Nagyon kellemes volt a csalódás miko pár évvel később kimásztam az adatbázistervezés, code modulok írásának barlangjából és találkoztam az akkor nagy hájpot kapott Ajax-szal. Onnantól, hogy lehetett nagyon szépen XHR ( en.wikipedia.org/wiki/XMLHttpRequest ) kéréseket írni, hogy végre el legyen felejtve a frame, meg a minden kattintásnál oldaltöltés, úgy éreztem valamiből majdnem kimaradtam. Tehát ráhasaltam és behoztam lemaradásomat. Mindig gondolkodtam azon, hogy milyen lenne kliens oldalon is és server oldalon is JavaScript -et használni. Egyszer csak szembe jött velem a megoldás. Láthatóan nem csak én gondoltam erre és elkészült. A közösség hasonlóan a Ruby on Rails  (és a ruby)  vonalhoz itt is erős, de meglévő tartalom még nem olyan erős, mint mondjuk a PHP tekintetében. Nagy előnye a fentebb sorolt nyelvekkel szemben, hogy a JavaScript egy esemény-vezérelt nyelv. Sokaknak furcsa is elsőre és még másodjára is, de ha megszokja az ember akkor rájön milyen jó is ez.

Hamarosan indul egy sorozat, ami alapvetően node.js bemutatását és egyben oktatását célozza meg, hogy legyen tartalom ezzel kapcsolatban is a magyar internet pusztájában is.

Cimkék: #javascript   #php   #ruby   #rubyonrails   #nodejs

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése