Rájöttem, hogy ez igazából tök ugyanaz, amit mi is csinálunk, csak vizuálisan. Mi ugye úgy tanulunk szorozni, hogy 3x12, és alá elcsúsztatva felírjuk az 1x12-t, aztán összeadjuk. Ha számjegyenként nézzük, akkor ugye a végén van 3x2, a közepén 3x1 + 2x1, az elején meg 1x1 (így leírva bonyodalmas, de ha valaki felírja a szorzást, akkor rögtön látszik). Innen meg már csak ugye annyi a trükközés, hogy a számjegyek szorzását a vonalak metszéspontjának a számolgatásával oldják meg. Ez meg ugye megint egyértelmű, hogy 2 vonal és arra merőleges 3 vonalnak 2x3 metszéspontja van. Igazából még csak nem is gyorsabb, mint a mi módszerünk. Próbáljunk két nagy számjegyekből álló számot szorozni, mondjuk 98x98. Itt már bonyodalmas behúzni a nagy rakás vonalat, meg számolgatni a csomópontokat. Ezt már könnyebb nekünk a saját módszerünkkel összeadni. Azért könnyebb, mert velünk alsóban bebifláztatják a szorzótáblát 1-10-ig, így számjegyek szorzatát rögtön vágjuk fejből, a nélkül, hogy csomópontokat számolnánk. Ugyanígy a sok számolás miatt általában 1-10-ig bármilyen két számjegy összegét is vágjuk fejből, így számolni mindig csak az átviteleket kell. Az tehát a magyar gyerekek "trükkje", hogy van az agyukban egy nagy táblázat számjegyek szorzatára, és összegére, ahonnan számolás nélkül (1 ciklusidő alatt :)) elő tudják venni az eredményt. Ez a módszer azoknak jó, akik bajban vannak a számokkal, és nem tudják jól memorizálni ezt a táblázatot, ugyanis ha a számjegyek szorzatát is számolgatni kell, abba már belekavarodhat az ember, és akkor lehet, jobban jár, ha összepötyögteti a csomópontokat.
How do japanese multiply??
http://www.youtube.com/watch?v=e-P5RGdjICo
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése