2013. március 10., vasárnap

Lokális fejlesztés XAMPP használatával

Lokális fejlesztés XAMPP használatával

Habár induláshoz szerintem a Cloud9 a legalkalmasabb (regisztrálás után egy pöccre összelőtt felületet kapuk szerkesztővel, szerverrel, git-el, mindennel), kicsit komplexebb projektekhez már a XAMPP-ot (http://www.apachefriends.org/en/xampp.html) ajánlanám. A XAMPP egy egyszerűen telepíthető környezet, mely tartalmazza a webszervert (apache), az SQL szervert (MySQL), a PHP futtatókörnyezetet, és még pár hasznos dolgot. Igazából a legnagyobb előnye a Cloud9-el szemben az SQL szerver (MySQL), amit Cloud9 esetén csak a fizetős változatban kapunk. Hátránya pedig, hogy telepíteni kell, nem kapunk kényelmes kódszerkesztőt, és Git támogatást.

A XAMPP telepítése után simán a létrejött parancsikonra kattintva indíthatjuk. Itt a megjelenő vezérlőpanelen indítsuk el az apacehe-ot és a mysql-t. Másra egyelőre nem igen lesz szükség. A http://localhost címet a böngészőben megnyitva rögtön láthatjuk is hogy fut, és innen el is érhetünk pár hasznos toolt.

A PHP-s oldalak futtatása sem sokkal bonyolultabb. Keressük ki az a könyvtárat, ahová a XAMPP-ot telepítettük. Itt a htdocs könyvtárban hozzunk létre egy alkönyvtárat mondjuk 'teszt' néven. A könyvtárban hozzunk létre egy teszt.php állományt, és másoljunk bele valami PHP-s kódot. Majd nyissuk meg böngészőben a http://localhost/teszt/teszt.php url-t, és ha minden igaz, látni is fogjuk az eredményt. Ha a teszt.php-t átnevezzük index.php-ra, akkor elég a http://localhost/teszt címet megadni, mivel alapbeállítás szerint ez az alapértelmezett PHP állomány, amit akkor futtat a webszerver, ha nincs külön PHP állomány megadva.

Igazából ennyi elég is az induláshoz ...
 
#blog  
http://www.apachefriends.org/en/xampp.html

13 megjegyzés:

  1. Az orok klasszikus, en is hasznalom mar a kezdetektol. Akkoriban mikor ismekedtem a html es a css nyelvekkel meg nem voltak ilyen online fejlesztoi eszkozok, a net is sokkal lassabb volt ezert mindenkeppen talalni kellett valami megoldast. Egyszer sokat szivtam az Apache beallitasaval. A Drupalnak tobb memoriara lett volna szuksege egyes feladatok eseten ezert meg kelett emelni a memoria limitet. Mivel a Drupallal is csak ismerkedtem ezert az Apacherol sem tudtam semmit. Fel napomba kerult mire meg tudtam oldani :)

    Csak azert irom le ezt mert errol jutott eszembe hogy az Apache alapbeallitasai is megerne egy "miset".

    VálaszTörlés
  2. Mondjuk Apache-ot konfigurálgatni már szerintem "mély víz" ... :)

    VálaszTörlés
  3. Szerintem is az. En a mai napig sem piszkalok hozza :)

    VálaszTörlés
  4. Mondjuk ezek általában a szolgáltatónál jól össze vannak lőve.

    VálaszTörlés
  5. A kezdetekkor nekem meg hekkelnem kellett a Godaddy-t :) Ma mar tenyleg jobb a helyzet.

    VálaszTörlés
  6. Nálunk nem kell hekkelni. ;) Mondjuk nem is nagyon lehet mit.

    http://blue2future.hu - ez a saját szolgáltatásom

    VálaszTörlés
  7. PHP 5.3 kell a Drupalnak. Tervezed a frissitest? A webes felulet milyen, van demo oldal amit meg lehetne nezni? 2-3 hete koltoztem at a Godaddyre, de csak azert mert nem talaltam jobb megoldast. PHP myadmin van? Mennyi adatbazis lehet letrehozni a 15 ezer forintos csomagban?

    VálaszTörlés
  8. Van már egy másik szerver, ha végre egyszer oda jutok, átköltöztetem. Ott 5.4-es PHP van. PHP myadmin van, meg squirrel mail. Adatbázist csak egyet szoktunk adni, mert egy tárhelyhez egy tartalom tartozik, ahhoz meg elég egy db. De amúgy ha bárki bármi egyedit akar, akkor lehet alkudozni, csak ezt így nem írtam ki az oldalra. De nem rábeszélni akartalak, csak vagánykodtam vele. :)

    Amúgy akkor nem ajánlanám, ha nagy külföldi forgalom van, mert ugye magyar szerver, és elvileg itthonra garantált a 100Mbit, viszont külföldre asszem csak 1Mbit-et garantálnak (de az is lehet, hogy 10-et). Általában amúgy több szokott lenni, és nincs belőle gebasz, de ilyen esetben lehet, hogy én is inkább GoDaddy-t választanám. Amúgy épp tőlük vettem pár hete ssl certificate-et a domainhez.

    VálaszTörlés
  9. Én WAMP-ot használok. Van valami különbség a kettő között?

    VálaszTörlés
  10. http://hu.wikipedia.org/wiki/WAMP - úgy látom, a WAMP egy általános kategória. Ugyanaz mint a LAMP, csak Windows-al. A LAMP igazából a Linuxra és Apache-ra épülő, MySQL-t használó PHP alkalmazások összefoglaló neve. Tehát igazából a XAMPP is egy WAMP megvalósítás.

    VálaszTörlés
  11. WAMP-ból ilyenek vannak még pl: http://zwamp.sourceforge.net/ és http://www.wampserver.com/en/ ... ezek kisebb és egyszerűbb csomagok mint a XAMPP, de a XAMPP az meg LAMP is ... :-)

    VálaszTörlés
  12. Akkor a tiéd: Apache, PHP, MySQL, XDebug, XDC, phpMyAdmin, SQLBuddy és webGrind és a menü ...

    Az XAMPP: Apache, MySQL, PHP + PEAR, Perl, mod_php, mod_perl, mod_ssl, OpenSSL, phpMyAdmin, Webalizer, Mercury Mail Transport System Win32 és NetWare rendszerekre, Ming, FileZilla FTP Server, mcrypt, eAccelerator, SQLite és WEB-DAV + mod_auth_mysql
    ... és még bővíthető.

    VálaszTörlés