2013. március 10., vasárnap

Nem hiszek abban, hogy bárkit is negatív megerősítéssel ösztönözni lehetne bármire.

Nem hiszek abban, hogy bárkit is negatív megerősítéssel ösztönözni lehetne bármire. A rossztól való félelem korlátozhat ugyan, de igazán ösztönözni szerintem nem lehet így. Ha valakinek az épülését kívánjuk, mindig csak dicsérjük, soha ne kritizáljuk élesen. Legalábbis én így gondolom ...


#blog

7 megjegyzés:

  1. Fene tudja, abból, hogy mi az egyértelműen jó, még nem feltétlenül következik, hogy mi az egyértelműen rossz.
    A helytelen útra is rá lehet mutatni úgy, hogy az építő legyen és szerintem kell is.

    VálaszTörlés
  2. Persze, de ne azzal próbáljunk ösztökélni. Ne kritizáljunk. Rámutatni a rosszra, finoman jelezni, az nem kritizálás. De nem hiszem, hogy a rosszal való "ijesztgetéssel", vagy valaki szapulásával, piszkálásával pozitív célt lehet elérni.

    VálaszTörlés
  3. Szerintem az is kritika és része kell legyen, ugyanakkor a "de nem hiszem" résztől egyetértek. :) Ijesztgetés, szapulás az egy másik tészta.

    VálaszTörlés
  4. Kicsit jobban belegondolva talán hiba is teljesen kerülni a negatív visszajelzést. A világ cseppet sem ilyen ideális, ezekkel kikerülhetetlenül találkozunk, ezeket is tudni kell kezelni, és ezt is meg kell tanulni kezelni, ez is része a konfliktuskezelésnek.

    VálaszTörlés
  5. Én nem azt mondtam, hogy nem jön ilyen a világból,  vagy hogy nem kell tudni kezelni, csak annyit, hogy nem hat ösztönzőleg, és ne próbáljunk így ösztönözni, mert nem működik.

    pl. azzal nem lehet ösztönözni a kölköt, hogy ha nem tanulod meg a szorzótáblát, nem lesz belőled senki

    Ha ösztönözni akarunk valakit, azt csak pozitív megerősítéssel érhetjük el.

    VálaszTörlés
  6. Azt hiszem a negatív visszacsatolás mikéntjén van a hangsúly. Elmondani, hogy az adott cselekedetnek mik az extrapolált következményei, és ezért azt jobb elkerülni, avagy nem szabad csinálni, egészen más, mint tiltásokkal körbevenni, és csupán a tekintélyre alapozni mindent.
    Ugyanígy mit sem ér a negatív visszacsatolás pozitív iránymutatás nélkül. Hiába mondom el, miként nem jó, ha nem mondom el, miként jó.

    Van egy remek graffiti, amit gyakran idézek céges meetingeken is Ha tiltással nevelsz, hazudni tanítasz

    Az ösztönzésben szerintem ugyanúgy meg kell világítani a negatív következményeket, mint a pozitívakat. A szorzótábla ismerete kizárólag azért fontos, mert nagyon alacsony hatékonyságú ezekre az aránylag könnyen megjegyezhető számításokra is papírt, vagy számológépet használni, illetve az ismeretével könnyű a valós életben megközelítő értékeket elérni. Nem egyértelmű, hogy a 8,1x9,3 fejből megy mindenkinek, de egyértelmű, hogy az értéke 8x9 környékén lesz.

    VálaszTörlés
  7. Botond Zalai-Ruzsics Persze ezzel én is egyet értek. Amire utalni akartam (bár lehet, hogy rossz volt a megfogalmazás), hogy valakit nem lehet azzal ösztönözni, hogy valami rossz dolog miatt valami rosszat helyezünk kilátásba. Tehát a gyereket tanulásra bírni azzal, hogy megbüntetjük, ha nem jó jegyet hoz. Persze, meg kell vele beszélni, meg kell érteni, hogy miért hozott rossz jegyet, és meg kell vele értetni miért rossz ez neki. De csak a büntetés önmagában nem ösztönző erő. De tulajdonképpen ez a séma az is, ha szidod valaki teljesítményét, ettől remélve azt, hogy "megembereli magát".

    VálaszTörlés