2013. április 4., csütörtök

Xtend

Xtend

Egy Eclipse által fejlesztett új programozási nyelv, amit szerényen csak "better java"-ként minősítenek. Elsőre átsiklottam rajta, de tüzetesebben átnézve a doksit valóban nagyon jó kis eszköz. Olyasmiket tud, mint opcionális típushasználat, kompaktabb deklarációk, objektumok dinamikus kiterjesztése, stb. Tulajdonképpen ami hirtelen eszembe jutott, hogy nem szeretem a Java-ban, arra találtam benne megoldást, de ha valami újat szeretnénk, ki is lehet terjeszteni a fordítót. Ami azonban a legjobban tetszik benne, hogy nem bájtkódot, hanem Java kódot fordít, így később jól lehet debugolni, ha kell, bármilyen környezetben. Így például Androidra is fejleszthetünk vele.

Lóránd Somogyi Richárd Kovács nektek tetszeni fog szerintem. 

http://www.eclipse.org/xtend/

#blog  
http://www.eclipse.org/xtend/

6 megjegyzés:

  1. Mikor először hallottam róla gondoltam is, "na f@sza még egy JVM nyelv, kellett mint egx falat kenyér", de az előadás végére egész érdekesnek találtam az elgondolást. Egyébként én amit hiányoltam Java-ban azt mind megtaláltam Groovy-ban, a 2-es verzióval lehet statikus tipuselemzést is a fordítóra kényszeríteni, szóval mindent tud amit a Java, csak van benne:
    - funkcionális programozás
    - futásidejű osztály bővítés
    - legjobb Collection API ever
    - ... sokáig tartana felsorolni

    VálaszTörlés
  2. Nekem 2 gondom van vele. Az egyik, hogy elsődlegesen Android programozásra kellene, és ott Groovy elvileg nem játszik. A másik meg, hogy lehet egy ilyen script nyelvet normálisan debugolni? (breakpointok, lépésenkénti végrehajtás, stb.)

    VálaszTörlés
  3. A Groovy debugolással csak annyi negatívum van, hogy az objektumok egy wrapperben jelennek meg, ezért ki kell nyitni ha meg akarod nézni mi van benne, illetce a Closure-knél nem árt bele is tenni egy breakpointot, mert hajalmos rá, hogy azt csak átugorja, mivel a háttérben za egy önellő osztállyá fordul. IntelliJ-t használunk, Java-hoz hasonló refaktorálási képességekkel bír, szóval ezen a téren nem érzem hátrányát.

    VálaszTörlés
  4. És ilyen esetben hogy működik a debug? Valami saját protokolja van, vagy a Java-jét használja? Nem nagyon ismerem a protkollt, működik ilyen dinamikus nyelvekkel is?

    Akkor már csak az Android támogatás hiányzik. Ennyiből jó, ha Java forrást generál valami, nem bájtkódot. Ott eleve nincs ebből probléma, mert a Java kód simán fut mindenhol, ahol Java fut.

    VálaszTörlés
  5. Tényleg jó ez a Groovy. Jó lenne, ha menne Androidon.

    VálaszTörlés
  6. A jvm-hez csatlakozik ugyanúgy, csak a metaadatokban a groovy forrásra vonatkozó indok vannak. A debuggernek végülis mindegy.

    VálaszTörlés