2013. augusztus 5., hétfő

Talán valami kezd mozgolódni

Talán valami kezd mozgolódni ... Úgy látom, hogy (legalábbis külföldön) egyre inkább elfogadott lesz az otthonról dolgozás. Nemrég egy startup álláshirdetésében láttam, hogy nem ragaszkodnak hozzá, hogy bejárjon a leendő alkalmazott. Igazából a távmunkának és a szabadúszókkal való dolgoztatásnak rengeteg előnye van. De hogy ezt a cégvezetők is meglássák, és általános legyen a távmunka, ahhoz kell pár év. Talán egy generáció váltás is a vezetők körében. Tulajdonképpen ez a generációváltás már megkezdődött. Talán ennek az eredménye, hogy egyre inkább kezdik elfogadni a távmunkát.

http://www.sg.hu/cikkek/98954/tavmunkara_tert_at_a_microsoft_nemetorszagban
http://www.sg.hu/cikkek/98954/tavmunkara_tert_at_a_microsoft_nemetorszagban

13 megjegyzés:

  1. Azok akik a 2000-es (2002-2005 ???) évek elején dolgoztattak távmunkában azoknak kellene kisebbségbe kerülnie. Azok azért rendesen kaptak a szarból és nem csodálom, hogy nem akarják újra.

    Anno dolgoztam pl cégnél, ahol mint kiderült és voltam az utolsó akivel bepróbálkoztak (szerencsére elégedettek voltak) külsősként, mert előttem 7... azaz HÉT fejlesztő vállalta el a munkát, megcsinált valamennyit, kérte az előleget aztán sose hallottak róla (ez volt 2) vagy szimplán (mivel utána szerződés miegymás lett) dolgoztak, dolgoztak, kaptak mindig valamennyi pénzt aztán kiderült, hogy amit elvégzettnek mondott az nincs is kész, a demo nagy része csak kvázi prezentáció volt, meg a határidőt valahogy... ez a szó hiányzott a szókincsükből. És ez egy cég. Nem egy cég volt annó ahol hasonló okok miatt húzták a szájukat.

    VálaszTörlés
  2. Mondjuk én eddig mindig csak akkor kaptam pénzt, ha készen leadtam a projektet, és utána is volt szerződés szerint valamennyi idő, amíg javítom a hibákat. Mondjuk nagy projektnél ez más, de azt is lehet kontrollálni. Egy alkalmazott mögött sem állhatsz egész nap, hogy dolgozik-e, ott is megtörténhet, hogy egy hónapig úgy csinál, mint aki dolgozik, felveszi az első fizetését, és lelép. Vagy csinálhatja ezt több hónapig, és akkor már esetleg neked kell kirúgni, szabadságot adni neki, végkielégítést fizetni, stb. Szóval ezek a dolgok szerintem nem róhatóak fel a távmunkának. Programozók esetén szerintem egyszerűen nincs különbség hogy otthon, vagy munkahelyen dolgozik valaki, csak előnyei vannak a dolognak. Nem kell irodát bérelni, nem kellenek eszközök, fizetni az áramért, vízért, kávéért, stb. A fejlesztő jobban be tudja osztani az idejét, nem kell kirúgni, nem kell szabadságot adni neki, és nem drágább mint egy alkalmazott.

    VálaszTörlés
  3. Laszlo Fazekas En tudom, hogy mennyi elonye van, de azok akik akkor jol beszoptak azok utana kerestem beulos munkaerot, akit naponta kifaggathattak szemtol szembe, lathato volt mennyit ul a gep elott es azt latta biza kevesebb szivas van vele.

    (Jelenleg en is itthonrol dolgozom, bar heti tobbszor bejarok, mert kulonben bent megall az elet =O)

    VálaszTörlés
  4. Attól, hogy a gép előtt ül, még lehet, hogy csak pasziánszozik, ebook-ot olvas, vagy éppen csak üveges tekintettel bámulja a monitort. Ha már valamilyen módon az előrehaladását akarod koordinálni, akkor jobb metrika, ha megnézed, hogy hetente hány sor kódot nyom ki SVN-be. A szemtől-szembe kikérdezésben nem annyira hiszek, mert van aki simán szemrebbenés nélkül hazudik, vagy akár el is hiszi magáról, hogy ő tulajdonképpen halad :), de ha mindenképp ez szükséges, hetente be lehet hívni az embert, és lehet vele beszélgetni. De ezt akár egy heti Skype beszélgetés is kiválthatja, vagy videokonferencia. Az pont elég ahhoz, hogy lásd, hogy hebeg habog. Akinek ez a dolog nem jön be, annál szerintem nem a távmunkával van baj, hanem a menedzsmenttel. Aki megszívta, szerintem saját magát szívatta be azzal, hogy rosszul menedzselte az embereit. Például kiadta a munkát, fizetett, mint a kis angyal, és várta az eredményt, miközben nem figyelt az emberre. Ha így tett, akkor azt ő rontotta el, és ugyanígy járt volna beülős alkalmazottal is.

    VálaszTörlés
  5. Igazad, van de ez a tenyen nem valtoztat =P

    Amugy ismerek olyan embert aki keptelen tavmunkaban dolgozni es amig ezt nem ertette meg addig volt hogy kart okozott, pedig nem akart. Egyszeruen van akire (es elegge sokan vannak) sztonzoen hat ha ott maszkalnak korulote :)

    VálaszTörlés
  6. Ez sokmindentől függ. Én bent dolgozom, de néha van elintézendő dolgom, akkor megy otthonról. Ilyenkor mindig többet csinálok, hogy még csak fel se merüljön netán lógok. Ez így 1-1 nap elmegy.
    Hosszabb időre viszont szívás, mert a család megszokja, hogy otthon vagyok, és jön a:
    - Gyere gyorsan csak 1 percre!
    Na ilyenkor munkából kiesés, persze nem egy perc, mire újra nekikezdek rendesen már ugrott is 1 óra.

    VálaszTörlés
  7. Persze, ez mind igaz. Van akinek ez nem való, meg ha valaki ezt akarja csinálni, akkor ki kell erre jelölni időt, mikor békén hagyják. Másképp tényleg elég nehéz.

    VálaszTörlés
  8. Távmunka + otthonról dolgozás nagy kedvencem, lévén 1988 óta így dolgozom. A cégnél meg (picike) eleve így kezdtünk dolgozni 1996-ban. De a távmunka nem az elsősorban, amikor külsősként ad megbízást a cég valakinek, hanem amikor a saját alkalmazottai dolgoznak otthon és  nem a cég irodájában. Ez kis cégeknél elő-elő fordul, de messze nem általános, pedig sok munka ad erre lehetőséget, a számítógépen végzett munkák zöme ilyen.
    Általában minden munkánál az a jó, ha  végeredményt nézzük, és nem azt, hogy mennyit ült rajta a dolgozó. Persze vannak munkák ahol maga az ottlét a munka döntő része, portás például ne legyen távmunkás.

    #pkks #távmunka

    VálaszTörlés
  9. Balazs Nadasdi Mi volt a 2000-es évek elején? Értem, amit írsz csak azt nem, hogy mért emelted ki ezeket az éveket.

    VálaszTörlés
  10. Horváth Gyula Én mondjuk szabadúszó is vagyok a mellett, hogy otthonról dolgozom, úgyhogy ilyen szempontból néztem. De amugy igazad van.

    VálaszTörlés
  11. Horváth Gyula Akkoriban iszonyatosan konnyen lehetett talalni tavmunkat fejlesztokent. Aztan lattam korulottem is, meg tapasztaltam cegektol visszamondva hogy mennyire gaz, hogy aki bent ul az jobban dolgozik es megbizhatobb. Vegul ugy jottem el az utolso ilyen helyrol, hogy nem volt semmi baj velem, meg nekem sem a meloval, csak epp iszonyatosan fusztralo volt, hogy a fonok folyamatosan ra akart beszelni hogy bejarjak. Nahmarmost ugye en kozepiskolas voltam (bar mar nem iskolakoteles), de azert azt meg be akartam mindenkeppen fejezni. Szoval akkortajt volt valami tores. Legalabbis ahogy en lattam. utana mar egyre ritkabbak lettek az ilyesfajta felhivasok es egyre gyakoribb a "Munkavegzes helye", "Teljes munkaidos, heti 5 napod napi 8 oras munkaido"... volt ahol egyenesen ki volt irva, hogy "tavmunkara jelenetkezeseket nem kerunk". Aztan valami 2010 korul kezdett talan fellazulni a hangulat es megint elkezdett par megjelenni, de meg azert nem mondanam hogy sok. Legalabbis a 2000-es evek elejehez kepest.

    Persze az is lehet, hogy csak epp en mozogtam pont olyan helyeken, hogy belejuk botlottam :)

    VálaszTörlés
  12. Amúgy a távmunka mindig is amolyan foglalkoztatási bölcsek köve volt. Emiatt volt rá sokszor pályázati támogatás is, mi meg reméltük, hogy akkor ilyet mi is kaphatunk, hiszen mi aztán tényleg igazán és nagyon távmunkáztunk. (Mondom, ez nem azt jelenti, hogy valaki megbízást kap, hanem alkalmazott, de otthonról dolgozik.) De sajna sose sikerült, mert nem azok a cégek kaptak támogatást, amelyek távmunkásokat foglalkoztattak, hanem azok, akik ilyen cégeket összegyűjtötték, adatbázist építettek és propagálták a távmunkát. Magyarán ez is csak egy pénzosztás volt a csókosoknak.

    VálaszTörlés
  13. Én csak annyit szeretnék hozzáfűzni, hogy ha valaki meg akar csinálni egy munkát, vagy meg akar oldani egy feladatot akkor úgy is el fogja végezni, ha nem állnak állandóan a sarkában és hajtják. Ha valaki otthonra vállalja a munkát, tisztába van a körülményeivel, hogy képes e otthon nyugodt körülmények között alkotni és ha ezt tisztázta, akkor viszont otthon sokkal intenzívebben, hatékonyabban tud dolgozni, mert akkor ül le mikor kedve és jó gondolatai vannak a munkához. Nem a munkahelyén mikor csak azért van a gép előtt mert (a csuda vigye el) itt kell ülnöm és az egészhez semmi kedvem.

    VálaszTörlés