2015. február 25., szerda

Ezt a Monty Hall-paradoxont annak idején én is beszívtam.

Ezt a Monty Hall-paradoxont annak idején én is beszívtam. Azt mondtam, hogy hülyeség, aztán írtam egy programot rá, és be kellett látnom, hogy tényleg így van. Annyi azért mentségemre szóljon, hogy egyfelől nem vagyok "nagy, neves matematikus", másfelől hajlandó voltam írni rá egy programot, és belátni, hogy tényleg így van.

http://lf.estontorise.hu/montyhall.php - itt a program is forrással, ha valaki kipróbálná

thx to Balazs Nadasdi (te osztottad meg FB-on, úgy találtam a cikket)

http://feminfo.444.hu/2015/02/23/meglehet-a-nok-meskent-tekintenek-a-matematikai-problemakra-mint-a-ferfiak/
http://feminfo.444.hu/2015/02/23/meglehet-a-nok-meskent-tekintenek-a-matematikai-problemakra-mint-a-ferfiak

6 megjegyzés:

  1. Sokkal egyszerűbb magyarázat, nem kell hozzá bonyolult valószínűségszámítás vagy statisztika számoló program: 
    Mivel az ajtó nyitása nem ad új információt, előre döntsük el, hogy váltani fogunk ajtót vagy nem. Ha nem váltunk, 33% az esélye, hogy eltaláljuk az nyertes ajtót. Ha váltunk, akkor ahhoz hogy nyerjünk, előszőr egy üres ajtót kell választanunk. A játékvezető ezután kinyitja a másik üres ajtót, és váltás után miénk a nyereség. A váltás stratégivával 66% az esélye, hogy először üres ajtót válasszunk, tehát megduplázzuk vele a nyerési esélyünket.

    VálaszTörlés
  2. Én is szeretem. A legnehezebb tényleg frappánsan elmagyarázni, hol jön be az új információ, amikor a műsorvezető mutat egy ajtót. Ugyanis a legtöbben azért nem cserélnek, mert új infót nem kaptak (nem igaz!), akkor meg nagyon szar lenne elviselni, hogy az első, jó döntésüket megváltoztatták.

    VálaszTörlés
  3. Horváth Gyula pontosítok: arra gondoltam, hogy nem kapunk új információt, hogy nem kapunk új információt ami miatt meg kellene változtatnunk a cserélési stratégiánkat, tehát előre el lehet dönteni, hogy melyik stratégiával játszunk. Így pedig könnyű belátni, hogy a cserélős stratégia kétszer annyira sikeres.

    VálaszTörlés
  4. Szerintem egyén kérdése, hogy kinek hogy könnyebb elmagyarázni/megérteni. Nekem ez volt a legtutibb módszer, hogy írok rá egy programot. Ebbe nem tudok belekötni. :)

    VálaszTörlés
  5. Laszlo Fazekas És, ha csal a számítógép? :-)

    VálaszTörlés
  6. Mondjuk ez egy táblázat, felírhattam volna kézzel is. Az ilyet nehéz elcsalni. Bár valakinek lehet ez is menne. :)

    VálaszTörlés