2015. február 20., péntek

Láttam egy rövid filmet a Tesla-ról.

Láttam egy rövid filmet a Tesla-ról. Ott mutatták mi van egy autóban. Egy kb. hátizsák méretű villanymotor, és egy rakás aksi. Ennyi. Azzal vagánykodtak, hogy a kocsi elejében a motor helyett csomagtér van. Arra akarok csak kilyukadni, hogy ezek az új villanyautók tényleg inkább hasonlítanak egy mobiltelefonra (aksik, elektromos rendszerek), mint egy mostani benzines autóra (szelepek, hengerek, sok sok mechanika), és valószínűleg így is kell majd kezelnünk őket. Ez teljesen át fog alakítani mindent. Például itt már nem fognak működni a mostani "bütykölős" autószerelő műhelyek, egyre kevésbé lesz gond a mechanika, és egyre nagyobb hangsúly lesz a szoftveren.

http://www.hwsw.hu/hirek/53588/apple-auto-icar-carplay-autogyartas-tesla-magnasteyr-a123systems-dan-akerson-gm.html
http://www.hwsw.hu/hirek/53588/apple-auto-icar-carplay-autogyartas-tesla-magnasteyr-a123systems-dan-akerson-gm.html

4 megjegyzés:

  1. Szerintem ez tévedés. Egészen addig, míg kell felfüggesztés, futómű, kormánymű, fék, erőátviteli rendszer - hiába kerül egy elektromos réteg a mechanika fölé, az autó egy mechanikus szerkezet marad.

    VálaszTörlés
  2. Persze, valamennyi mechanika mindenképp megmarad, de a motorral, és az ahhoz kapcsolódó dolgokkal azért ennek elég nagy része kiesik. Illetve az új technológiáknak köszönhetően a megmaradó részek is változhatnak. Pl. elektromos-mágneses alapú megoldások, 3D nyomtatás, moduláris felépítés, stb. Tehát ha mondjuk akad a kormány, a helyett, hogy elkezdenék szétszedni, kikapják az egész modult, és bedobnak egy másikat. Vagy ha behorpad a karosszéria, lehet olcsóbb lekapni az egészet, és feldobni egy másikat, mint kikalapálni, stb. Ugyanúgy mint ahogy egy PC-ben is ha az alaplapon eldurran egy vacak kondenzátor, akkor sem kezd már el senki forrasztgatni, kicserélik az alaplapot. Aztán a hibás modul persze még visszamehet a gyártóhoz, aki szétszedheti és újra felhasználhatja, de a szerelőműhelyben már nem fogja senki bütykölni. Ez egyben hosszú távon azt is jelentheti, hogy drasztikusan elkezd majd esni az autók ára. Mostani viszonylatban nézve pár százezerért kaphatsz majd új autót. Persze az elején méregdrágák lesznek még, de ha tényleg ilyen szabvány modulok lesznek, úgy nyomtatják a karosszériát, stb. akkor az ár ugyanolyan rohamléptekben fog esni, mint a mobilok és számítógépek esetén. És akkor még nem is beszéltünk arról a nem elhanyagolható tényről, hogy ezek az autók árammal mennek. Otthon feltöltheted a konnektorról, de útközben is találhatsz önkiszolgáló napelemes töltőállomásokat, ahol fillérekért feltankolhatod az autót. Szerintem hatalmas változások várhatóak itt az elkövetkező 10-20 évben, nagyon sokan fognak nagyon nagyot bukni. Aki viszont meg tudja lovagolni a hullámot, hatalmasat kaszálhat.

    VálaszTörlés
  3. Brave new world :-)

    Persze, az elképzelés nagyon tetszetős, de induljunk ki egy analógiából. Régen nem volt panelház, minden épületet egyesével kellett felépíteni. Aztán, mivel akkora lett az igény, kitaláltak (hol máshol, mint Magyarországon) az előre gyártott panelt, amiből adott helyszínen gyorsan össze lehet állítani a házakat.
    Mi lett az eredmény?
    Évtizedek kellettek hozzá, hogy értékelhető minőségű panellakást tudjanak csinálni. A moduláris felépítés egyáltalán nem segít a későbbi módosításban (sőt). Nagyon sokáig, bár elérhető volt sokféle panel, mégis túl egységes lett a felhozatal.
    Autónál sem várható, hogy azonnal egy jó megoldás szülessen. Ez a gyártóknak sem érdeke (nekik végképp nem), és bár az igény megvan, hogy mindenkinek olcsón egyedi közlekedési eszköze legyen, a jövő szerintem nem ez, hanem a közösségi közlekedés minél nagyobb automatizálása, és a lehető legtávolabbi helyekre bevezetése.
    Szóval, én bár nagyon örülnék az általad felvázolt jövőnek, nem sok esélyt látok rá.

    VálaszTörlés
  4. Az autó nem egy szép érintőképernyő, hanem veszélyes üzem. Szóltam.

    VálaszTörlés