2015. április 26., vasárnap

Ubuntu véglegesítve

Ubuntu véglegesítve

Már pár hónapja Ubuntut használok a gépemen. Mikor kapott egy SSD-t az oprendszernek, felszabadult egy partíció az eredeti vinyón, így gondoltam felpakolom oda, és kipróbálom. Nagyon kellemes csalódás volt. Régebben (szerintem már jóval több mint 10 éve) próbáltam egyszer átállni, de sokat kellett toldozni-foldozni a rendszert. Mostanra viszont teljesen használható lett, nem igazán tudnék belekötni. Úgy döntöttem végül, hogy az Ubuntu 15-ös verziójának megjelenése pont jó alkalom arra, hogy legyaluljam a Windows-t az SSD-ről, és megkapja az Ubuntu. Azt gondolom, hogy egy SSD a legjobb dolog, ami egy desktop géppel történhet. Nagyon látványosan növeli a teljesítményt. A telepítés pár perc alatt megvolt, és most kb. 3 másodperc alatt bootol be. Az app-ok is pikk-pakk indulnak, a ventilátor is csak néha pörög fel, nem akad be semmi, stb. Tényleg nagyon pöpec. Fejlesztésre, munkára nagyon kényelmes. Nem tudom hogy a mai játékoknak milyen a Linux támogatása, milyen lenne a rendszer teljesítménye, de igazából nem is jutna eszembe notebookot játékgépnek használni. Inkább összeraknék rá egy PC-t, amiben normálisan lehet cserélni az alkatrészeket, és a TV-re kötném. Szükség esetére van egy XP-m VirtualBox-ban. Az SSD-ről kb. 5 mp amíg bebootol, ha kellene. Nyomtatni és scannelni szoktam rajta. Igazából még az előző Windows 8.1-es rendszeremről maradt meg, mert már az sem kezelte a nyomtatót és a scannert. Tehát még csak nem is az Ubuntu miatt kellett létrehozni, és másra nagyon nem is használom. Amúgy nagyon kényelmes. Full screen-ben észre sem veszi az ember, hogy csak egy virtuális gépben fut az XP. Szóval tényleg nagyon elégedett vagyok vele, nem tudok semmire panaszkodni. Illetve egy dolog volt. Van egy régi ZTE-Blade-em, ami Ubuntu 14.xx alatt jól működött, de most a 15-ös verzión nem látta a fejlesztő rendszer. Más telefonokkal minden megy jól, csak a ZTE Blade-et nem szereti. Erre egy fél napom ráment, míg találtam megoldást. A hibát jeleztem is a Canonical felé, és másnap már valaki rá is nézett. Gondolom hamarosan javítják. Nem tudom máshol ennek mi az átfutási ideje. Én a magam részéről nem bántam meg a döntést, és boldog Ubuntu felhasználó lettem.   

#blog

8 megjegyzés:

  1. Megosztod velünk milyen progikat használsz?

    VálaszTörlés
  2. Aham, persze. Böngészéshez itt alapértelmezett a Firefox, de én lecseréltem Chrome-ra, mert azt már megszoktam. Levelezéshez Thunderbird, RSS readernek Liferea, Skype, Dropbox, office-nak LibreOffice, van még VirtualBox Android és WinXP futtatásra, van egy VMWare-es OSX-em is. Fejlesztésre XAMPP, Eclipse, WebStorm, videókhoz VLC, van valami defult képnézegető, szerkeszteni GIMP-el lehet, de ritkán használom. Illetve van még egy Krusader nevű kétpaneles filekezelő. Azt kicsit keresni kellett, de tökre TotalCommander. Az a jó, hogy ennek egy jó része ugyanez volt Win-en is. Illetve a legtöbb cucc elérhető a szoftverközpontból. Tehát csak rákeresel, telepítés, és utána frissül automatán, meg minden. Hirtelen nem is tudom, talán csak XAMPP-ot kellett netről szedni. Amúgy nem nagyon kell hekkelni, sőt, sok minden alapból le is van csupaszítva. A MacOS-re hajaz sztm inkább, mint a Win-re. (Mondjuk ez Linuxnál könnyen vltoztatható, a Kubuntu inkább Win-es.) Abszolút ott van már szerintem ez az egész, hogy sima mezei user elé lerakod, és elvan vele, mint egy Windows-al.

    VálaszTörlés
  3. Üdv a linuxosok között ;) 
    Hogy ha nem éles rendszeren "gyakorlod" a terminál használatát, és a rendszer-"tuningolást", akkor nem lesz vele semmi baj, mostani Ubuntu telepítésem eredetileg 14.04 volt, simán frissült 2x is, így most egy gyors 15.04, és nincs semmi baja, nincs olyan érzésem hogy "újra kéne telepíteni", egyedül a mappákat (letöltések, képernyőképek) kell néha üríteni, ha már lassan töltenek be... ;)

    VálaszTörlés
  4. Köszi a listát! Én szerencsére az utóbbi 1-2 évben leszoktam a kétpaneles fájlkezelésről, így a TC már nem hiányozna. Böngészők, médialejátszók, kódszerkesztők, megvannak mindkét platformon, szóval valóban nem lenne gond váltani. Talán a PS az egyetlen progi, ami visszatart... meg a megszokás :)
    Jah meg az előző gépemmel mindig az volt a gond, hogy a két monitoromat hülyén kezelte, meg kéne nézni most vajon hogy veszi ezt az akadályt.

    VálaszTörlés
  5. A két képernyős dolog nem tudom mennyire megy most, érdemes lenne rápróbálni. Minden másra ott a VirtualBox. :) Persze igazából teljesen felesleges váltani, ha az ember jól elvan Windows-on. Igazából nekem sem volt vele semmi bajom, inkább csak kipróbáltam, és itt ragadtam. Pár dolog miatt nekem jobban kézre áll a linux. Néha jól jön, hogy tudok egyszerűen shell scripteket futtatni, meg talán valamivel optimálisabb az erőforrás kihasználása is. Jobban tetszik, kényelmesebb, stb. De olyan nagy "ezért válts Linuxra"  dolgokat nem tudnék mondani. Win7-től felfelé már nem nagyon fagyogatott az sem. Nem jelenteném ki, hogy egyik vagy másik jobb lenne, inkább csak azt, hogy szerintem a Linux beérte a Windowst.

    VálaszTörlés
  6. Egy több éves HP All-In-One nyomtató scannert sikerült Ubuntu és Debian alatt is telepítenem. A nyomtatáshoz CUPS és a szkenneléshez SANED. Mindegyik megy szerver módban is, így végül a RPi-n kötött ki, és máig ment. Ma végleg meghalt a printer mechanika, és nem akartam újra szervizbe vinni. Csere lesz. De az is menni fog linux alatt is. ☺

    VálaszTörlés
  7. Az az igazság, hogy még Win8-on szoktam rá az XP-s virtuális gépre, és azóta úgy használom (nem nyomtatok sokat). Szóval még az is lehet, hogy össze lehetne lőni Ubuntun, de igazándiból meg sem próbáltam. :)

    VálaszTörlés
  8. HP printer, scanner kiválóan használható a hplip-pel. Érdemes kipróbálni.

    VálaszTörlés