2016. január 9., szombat

"Az elektromos járművek elterjedésével kukába kerül a nagy autóipari vállalatok motorgyártásban szerzett százötven...

"Az elektromos járművek elterjedésével kukába kerül a nagy autóipari vállalatok motorgyártásban szerzett százötven éves tapasztalata, és ugyanolyan egyszerű lesz autókat előállítani, mint számítógépeket vagy okostelefonokat."

http://index.hu/tech/2016/ces/2016/01/09/ces_2016_robotsofor_auto_mesterseges_intelligencia/
http://index.hu/tech/2016/ces/2016/01/09/ces_2016_robotsofor_auto_mesterseges_intelligencia

10 megjegyzés:

  1. Helyette az elektromotorok és az akkuk fejlesztésében fognak versengeni plusz az önjárásban.

    VálaszTörlés
  2. Elektromos motorok tekintetében sok előrelépést nem várok, a robbanómotorokhoz képest rendkívül egyszerű szerkezetek, ezek fejlesztésében szerintem nem lesz verseny, azon sem lepődnék meg, ha pár külső beszállító gyártaná őket nagy tömegben (mint most pl. Bosch).

    Az akku gyártás nagy kérdés, itt se várok nagy versenyt, az abszolút más technológia, szerintem nem a járműipar fogja ezeket fejleszteni, hanem szintén külső beszállítók (főleg annak tekintetében, hogy ez a gátja az elektromos autók terjedésének, és ha komoly technológiai áttörés érkezik, azt fogja néhány szabadalom védeni, mert ez lesz a világ legnagyobb üzlete).

    Önvezetés tekintetében meg nem hiszem hogy sok autógyártónak meg fogja érni külön rendszert fejleszteni, valószínű olcsóbban hozzá tud jutni egy jobb rendszerhez, mint amit maga a gyártó ki tudna fejleszteni (lásd google és android esete).

    VálaszTörlés
  3. Szerintem mindegyik területen van bőven mit fejleszteni, megvan hozzá a tőkéjük is, érdekeltségük meg pláne.

    Akku kapcsán helyből ott van példának a Tesla. Persze elképzelhető, hogy repülőrajttal mondjuk őrájuk fognak támaszkodni a többiek is, de ugyanilyen ráció van a saját fejlesztésben és gyártásban is.

    Önvezetésben meg már látszik, hogy saját utakat járnak, de persze ez sem zárja ki, hogy később letarolja valaki a piacot és beállnak alá.

    Aztán a legvalószínűbb szerintem a vegyes kép. A nagy gyártók és konszernek biztos visznek saját fejlesztéseket, a kisebbek meg ezekre támaszkodnak. Mint pl az F1-ben is.

    VálaszTörlés
  4. A Tesla technológiailag semmi újat nem hoz/hozott. Magában a Tesla autókban ugyanolyan 18650-es akkuk vannak, mint bármelyik laptopban (http://instar.berkeley.edu/?page_id=47). Kínai webshopokban tucatszám találhatsz ilyeneket, a legnagyobb gyártók a Panasonic és a Samsung. Ha ezek árát beszorzod annyival, ahány darab kiadja a 7 és 10kWh-s háztartási akkupackok kapacitását, kijön azok ára is. A Gigafactory annyival fog többet tudni, hogy hatalmas volumen miatt lejjebb szorítja a gyártási költségeket. Az áttörés - sajnos  - még várat magára.

    VálaszTörlés
  5. Árpád Erdős kizárt dolognak tartom, hogy nincs valami hozzáadott technológia. Téglából is lehet falat építeni, ami magától is összedől, meg boltívet, amin ugrálhatsz.

    VálaszTörlés
  6. Attila Csongor Kiss Pedig sima Panasonic által gyártott akksik vannak a Teslában. Olvass utána. Nyilván éveken át lehet optimalizálni, ahogy a ceruza akksik kapacitása is folyamatosan nőtt 800mAh-ról 3000mAh-ra.

    VálaszTörlés
  7. Hiába Pana a cella, ha azokból a megszokotthoz képest másképpen raknak össze egy nagy egységet. Lehet spéci a cellákat körülvevű beágyazó anyag, a hűtés, vezérlőelektronika stb.
    Valami oka van a tervezett volumenen túl, hogy az akksik gyártását saját kézben tartják, míg a kocsi többi részének szabadalmait szabaddá tették.

    VálaszTörlés
  8. Attila Csongor Kiss Hát persze, ahogy mondtam, az elektromos autókban az akumlátor a kritikus pont. Aki itt lépni tud (majd), az kb. kilóra megveheti az összes olajmezőt a világon. Ezek a legértékesebb szabadalmak, a villanymotoron sokat már nem lehet javítani. Épp ezért gondolom, hogy kevesen fognak akumlátor fejlesztéssel foglalkozni, főleg a nagy autógyárak közül. Aki akumlátor tchnológiában komolyan előre tud lépni, szabadalmak ezrével fogja azt körülbástyázni - ez elképzelhetetlen értéket fog jelenteni a jövőben.

    A Gigafactory több dologra jó:
    1) Hatalmas volumen csökkenti a gyártási költségeket.
    2) Házon belülre kerül az akksi gyártás (nem kell külső partnerre támaszkodni / osztozni, és komoly lehetőség van tapasztalatszerzésre.
    3) El lehet kezdeni építeni a piacot. Ez talán még úgyis megéri, ha egyelőre még veszteséges. Jelenleg kb. a határán vagyunk annak, hogy megéri-e akumlátorokban tárolni az elektromos energiát (pl. házakban). Ha piacra kerül egy új (akumlátor) technológia, a Tesla már ott lesz az otthonokban az autójával és a fali egységével. Óriási előny.

    VálaszTörlés
  9. Visszaemlékezve jó ideje nem telik el hónap, hogy ne lenne hír valamiféle meglebegtetett áttörésről az akkuk kapcsán, csak még mindig dolgoznak rajta, egyik sem ért még el termék szintjére. Szerintem ezeket jó eséllyel itt Laszlo Fazekas falán is rendre megtaláljuk.

    Kísérleteznek a szerkezet alakítgatásával, az összetevő anyagokkal, nanotechnológiával meg tudja fene, mik voltak még a hírekben.

    Ezek persze többnyire egyetemi kutatóközpontokban zajlanak, ám ezek nem (csak) önerőből dolgoznak, hanem vannak mögöttük támogatók, például autókonszernek. Szóval lehet, hogy közvetlenül nem, de közvetve tuti, hogy pörögnek a témán. A 2. pont a Gigafactoryn kívül a gyárak egyedi fejlesztéseire is fennáll, sőt, azokra igazán, teljesen természetes, hogy nem akarnak más technológiájával kiszolgáltatottak lenni. Ez már önmagában elég érv a saját kutatás-fejlesztésre.

    Tesláék meg arra bazíroznak, hogy mindenképpen előnyben lesznek és mégis ők lesznek a nagy ellátó. Meglátjuk, de ezt nagyon könnyen keresztül tudja húzni egy tényleg jelentős áttörés, ami mondjuk nem az ő kezükben van.

    Persze még akkor sem esélytelenek, láttunk már olyat, hogy gyengébb technológia jött ki győztesként, terjedt el, pl VHS kontra Betamax.

    VálaszTörlés
  10. Attila Csongor Kiss Egyet értek veled, ezeket az érveket a mellett hoztam fel, hogy szerintem akumlátor terén inkább egy-két beszállító lesz majd (a rengeteg szabadalommal), mintsem minden autógyár a saját fejlesztését használja. Hogy a Tesla lesz-e az vagy valaki más, megjósolhatatlan. És természetes, hogy valamilyen formában minden nagyobb cég (nem csak az autógyárak) próbálja bebiztosítani magát, hogy valamilyen formában részese legyen az esetleges sikereknek.

    VálaszTörlés