2016. január 13., szerda

http://www.origo.hu/techbazis/20160111-elon-musk-kitt-tesla-onvezeto-auto.html

http://www.origo.hu/techbazis/20160111-elon-musk-kitt-tesla-onvezeto-auto.html
http://www.origo.hu/techbazis/20160111-elon-musk-kitt-tesla-onvezeto-auto.html

7 megjegyzés:

  1. Arra azért majd még kíváncsi leszek, hogy ha egy autó egyedül megy majd az úton és balesetet okoz (nyilván nem önhibájából, mert annyira már jók lesznek a szenzorai, de bármikor elé ugorhat egy hülye), akkor azért ki lesz a felelős? A tulajt fogják felelősségre vonni? És az autó megvárja majd a kiérkező helyszínelőket? :-D

    VálaszTörlés
  2. Valószínűleg az lesz, hogy 2 év múlva képes lesz rá, de még vagy 10 évig nem fogják engedni, hogy vezető nélkül menjen az úton. Én olyasmire tippelek, hogy autópályán fogják ezeket engedni, kvázi védett környezetben. Még az is lehet, hogy a nem önvezető autók ki lesznek tiltva a pályákról, de attól szerintem sokáig parázni fognak, hogy ezeket csak úgy bárhová kiengedjék. Vagy valami nagyon korlátozott módon, mittom én, 10km/h-s sebesség pályán kívül. Kíváncsi vagyok én is nagyon, hogy mi lesz ehhez a szabályozás. Persze már az is überkirályság lenne, hogy elég elgurulni a pályáig, a felhajtón elengeded a kormányt, és szunyálhatsz, vagy megnézhetsz egy filmet, stb. amíg nem érsz a lehajtóhoz.

    VálaszTörlés
  3. Pályáról kitiltani a hagyományosakat? Wattafóka, az még 10 év múlva is durva lenne kényszerítőzni, hogy vagy eldobod az egyébként jól működő verdát vagy menj vele a susnyásban. A kényszerű cserebere egy 1-2 százezres pécénél még csak benyelhető, de egy többmillás verdánál durván hangzik. Még akkor is, ha volt ilyesmi a kétüteműekkel.

    VálaszTörlés
  4. Egyszer ki lesznek tiltva, de szerintem 20 éven belül még biztos nem.
    Egészen biztos lesznek jogi szabályozások, pl. hogy vezető nélkül eleinte max. 10km/h sebességgel mehet (kb. parkolóba be-ki), egyébként meg szükséges sofőr, aki váratlan helyzetben köteles átvenni a vezetést. Az pedig teljesen alap dolog lesz (enélkül nem is lenne szabad őket kiengedni az útra), hogy 1) olyan helyzetben, amit nem tud kezelni (nem ismeri fel a szituációt), a kocsi álljon meg és adja át a vezetést a sofőrnek. 2) Nem mehet neki semminek - itt akár a vészfékezés is szóba jöhet. Valamint tuti fel lesznek szerelve fekete dobozzal (ez amúgy a hagyományos autóknál is "érik") / kamerával is, amiből azért a felelősség kérdése elég jól megállapítható (pl. egy öngyilkos jelölt kiugrik eléje az útra, vagy vicces kedvű egyének kidobnak a kocsi elé valamit, várva, hogyan reagál).

    És ahogy Laszlo Fazekas is említette: eleinte valószínű csak bizonyos útszakaszokon fogják engedni az autopilot használatát, és valószínű a sofőr felelőssége lesz ha probléma történik (ő kapcsolta be).

    Nyilván a jogi környezet folyamatos változást igényelni a fejlődés és az automata autók arányának függvényében (pl. ahhoz, hogy az autopilot rendszer egyáltalán megkapja a lehetőséget a forgalomba helyezésre, előtte vizsgáznia kell - az olyanok, mint pl. a Tesla küld egy szoftverfrissítést, szerintem éles helyzetben nem lesznek megengedve, ilyenkor újra kell vizsgáztatni az adott rendszert).

    VálaszTörlés
  5. A menetrendben igazából tényleg nincs más logikus út, és én is inkább a 15-20 évet tartom reálisabbnak, dacára annak, hogy egyébként sok technológia milyen viszonylag hamar épül be a mindennapokba.

    Közben jutott eszembe, hogy anno még a Deltában láttam ezeknek előfutárait, de azoknak egy szegéllyel kiépített utat kellett lekövetni, a továbbfejlesztett változat már csak az útba épített jeladókat. Ilyen globális feltérképezettség még elképzelhetetlen volt háttértechnológiaként.

    VálaszTörlés
  6. Igazából nem is a feltérképezettség a lényeg, hanem az objektumok felismerése. Fogalmam sincs, hogyan működik egy autopilot, de kb. úgy tudom elképzelni, hogy minden észlelhető tárgyról csinál egy 3D-s modellt, ezeket elhelyezi a térben és mozgatja a sebességüknek megfelelően, megpróbálja felismerni (gyalogos, autó, fal, tábla, labda stb.) és kitalálni, hogyan mozogjon, hogy az úton maradjon, ne ütközzön egyikkel se, és ne kelljen lényegesen változtatni az irányán és sebességén. Mindezt másodpercenként jó sokszor.

    VálaszTörlés
  7. Jaja, csak ezeken keresztül látszik, hogy történetileg miként közelítették meg a problémát. A Kudlik Júlia vezette Deltáról van szó, ami nagyon nem manapság volt, ennyi idő kellett idáig eljutni. Nyilván gyorsuló a folyamat.

    VálaszTörlés