2016. június 5., vasárnap

https://sg.hu/cikkek/119438/a-kamionok-lesznek-az-elso-vezeto-nelkuli-jarmuvek

https://sg.hu/cikkek/119438/a-kamionok-lesznek-az-elso-vezeto-nelkuli-jarmuvek
https://sg.hu/cikkek/119438/a-kamionok-lesznek-az-elso-vezeto-nelkuli-jarmuvek

34 megjegyzés:

  1. Pedig ebből igen is munkanélküliség lesz, sőt, mondok jobbat. A rakomány sosem fogja magát felrakodni, rögzíteni, és az önvezető kamion sosem fog tudni beállni a sokszor jobbnál jobb fel és lerakodási helyekre. Ezen felül a rakomány alapján választott vezetési stílus sem lesz jelen, és sok automata kúton még megtankolni se tudja magát. Mindemellett ha a lerakodási helyet éppen feltúrják, akkor oda az építési területre, kerülő úton se lesz soha hajlandó bemenni, nem fogad szót, hogy várj 20 percet míg itt végzünk, kövesd a targoncást, itt tolass be stb. Pont, hogy nagyobb falat, mint a személyautó, szép, hogy nagyjából A-ból B-be nagyjából elvezet, de munkát sose fog végezni. Ehhez konkrétan mindenkinek fel kell készülni, aki csak netán kamionnal rendel árut. Erre a nagy cégek sincsenek felkészülve, nemhogy az egész világ. Drágább lesz a leves, mint a hús.

    VálaszTörlés
  2. El tudok képzelni valami hibrid megoldást is eleinte. A sofőr elviszi a kamiont az autópályáig, ott leszáll, a kamion elmegy pályákon több napot a célig, ahol megint felszáll egy sofőr, és elviszi a célhoz. Ezen is sokat lehetne nyerni, hiszen pont az embert próbáló sok-sok órás vezetést lehetne kiküszöbölni. Igazából annyi, hogy az autópályákon maguktól mennek a járművek (ami technológiailag sokkal sokkal egyszerűbb, mint az általános eset) már nagy dolog lenne. Egy Pécs-Budapest úton kb. fél órát kéne vezetni, de ugyanez lenne igaz egy horvát tengerparti kiruccanással is. Ha a jármű ezen felül még elektromos is (ingyen üzemanyag napelemről), az már maga a kánaán.

    VálaszTörlés
  3. Csak a sok tonnát meghajtani elektromossággal a dög nehéz akksikkal elvész a rakható kapacitás és itt pont a kabin nélküliség a cél. No és ott a probléma, hogy ki megy ki elé az autópályán, ki hozza viszi az ideiglenes sofőrt. Erre most sincs kapacitás.

    VálaszTörlés
  4. Bulcsú Bargel Szerintem a fiákeresek, kocsisok, fogathajtók is ezt mondták, amikor megjelentek az autók.

    Egyébként szerintem amiket felsoroltál, annak nagy részét fogja tudni. Kikerüli a lezárásokat, sokkal jobban parkol mint bármelyik ember (nem véletlen, hogy ez a funkció már most jó pár személyautóban benne van), beállítható profilok szerint vezet (üzemanyag felhasználás, idő, legrövidebb út, rakomány stb - persze ezeket embereknek kell beállítani). Nyilván a cél elérésekor valakinek át kell vennie az irányítást, illetve új feladatot kijelölni, ha még 100 méterrel odébb kell állni.
    Ezzel együtt teljesen át fog alakulni a fuvarozás/szállítmányozás, szerintem nagy részt értelmezhetetlen lesz majd az, hogy a másik kapun kell beállni.

    És ahogy Laszlo Fazekas is írta, mindez nem egyik napról a másikra fog történni, nyilván először csak a legnagyobb cégek vezetik be kísérleti jelleggel, beletelik jó pár évbe, mire elterjed, és speciális feladatokra még sokáig ott lesz az ember.

    VálaszTörlés
  5. Ez nem egészen így van, a vezetésen kívüli egyéb munkákat is el kell végezni valakinek, mondjuk egy nagy cégnél, ahol egyszerre 100 kamiont fogadnak és ebből egyszerre 20-at szednek le, raknak meg. Minden autóhoz van legalább egy sofőr, de lehet, hogy kettő is, akik ezeket a feladatokat ellátják. A raktáros még így is tele van munkával, nemhogy még ezekre a kétszer 10-20 perces feladatokra ráérjen. Aztán nem fogja ismerni a tengelysúlyelosztását a különböző gépeknek, amik függnek ugye vontató és fél pótkocsi kombinációjától.

    Sok sok tényező van, amit nem lehet félvállról venni, amikor az irányítók ma annyira analfabéták, hogy egy teherbehajtó portát adjanak meg célként személybejáró helyett, és amíg a térképek nem naprakészek méterről méterre, lehetetlen. Ez nem egy sorozatgyártás vs kézi összeszerelés össze hasonlítása, inkább csak farokméregetés.

    Maximum két azonos gyár telephelye közötti szállítás oldható meg, ahol fogadják a saját technológiájukat, de végeredményében ez luxus, mert hiába mehetne nonstop, ha azon cég gyártását felülmúlja. Ez csak akkor éri meg, ha tényleg 24/7 gurul a vas.

    VálaszTörlés
  6. Bulcsú Bargel Teljesen egyértelmű, hogy ez csak munkaszervezés kérdése, nem igazán látom, miért ugyanannak a sofőrnek kell az autóval 10 métert odébbállnia, mint aki átvezette X országon. Erre irtam azt, hogy teljesen át fog alakulni a fuvarozás/szállitás, nem a mai használatos szokásokban / eljárásokban kell gondolkodni.

    VálaszTörlés
  7. Lehet átalakul, de jobb sosem lesz, és a hátra maradt sofőrállománynak senki se fog fél, egy millióért munkát biztosítani. Ha ettől lesz jobb a világ, hogy a vállalkozó ügyesen "szervez" és ezáltal több marad a zsebében, akkor hosszú távon ez nem előre visz. Nem vagyok ellene, csak a mai ember még több pénzt akar, minél kevesebb kiadással, és ez 100 év múlva se fog változni, az emberek meg többen lesznek, és nem kevesebben, úgy általában. Eddig is tökéletesen értettünk hozzá, hogyan öljük meg a 5-10 éve tanult szakmunkások lehetőségeit.

    VálaszTörlés
  8. Mint irtam, nem az lesz, hogy január elsejével egyszerre felmondanak a világon minden kamion sofőrnek, hanem mondjuk 2 évtized alatt lesz váltás. Az alatt a mostaniak szépen nyugdijba mennek, és kevesebb újat képeznek - ahogy ma már kovácsra, timárra, molnárra sincs annyi szükség.

    VálaszTörlés
  9. Majd meglátod 20 év múlva, ebből semmi se lesz. A technológia fejlődhet, hogy a sofőr dolga kevesebb, kényelmesebb legyen, de teljesen kiváltó sosem lesz. Ahogy a raktározás, vannak ugyan robot gépek, amik a betanult raktáron belül ismernek mindent, de kamiont azok nem rakodnak és nem is fognak, ergo, hamarabb ez. De akkor hol lesz az emberi beavatkozás, ha már sehol se dolgozik ember? Majd akkor lesz ennek értelme, ha az embernek alanyi jogon jár az erőforrás, étel, ital, szórakozás és nem egy fogyasztói társadalomban élünk. Mindenki övezető megvalósításban gondolkodik, ahogy mondtam, farokméregetés, kié lesz az első, melyik fog sikeresen teljesíteni, de ennyi, mert csak ez után kezdhetnek el felkészülni, mivel az is ugyancsak luxus, hogy egy prototípus fogadásáért szervezkedjenek.

    Egy autópálya szakasszal éveket csesznek el, nem hogy teljesen átszervezzenek minden végpontot. Majd 10-20 év múlva gurul az első, onnantól egy évszázad, és kétszer belebukik.

    VálaszTörlés
  10. Ezekkel tisztában vagyok, nem is ezzel van a gond. Pontosan jó példa a talicska, te hányszor építettél otthon futószalagos rendszert a sóder egyik helyről a másikra való juttatására? Drága, nem kellett, alig használnád, időkidobás, más szakértelmet igényel, más kevésbé érti, kezeli stb. A közúti árufuvarozás talicskája a kamion, ami 24 tonnáig rakható, jelenleg csak a motorindításhoz használ akksit, 1-2 ezer km-re eljut egy tankkal, amit 15 perc alatt megtölt. Az őseink is használtak talicskát, és még a mai napig gyártják és ezer év múlva is fogják.

    Mondom, extrém speciális esetre jó lehet, de nem lesz jövője.

    VálaszTörlés
  11. Nézd, régen kaszával aratott 50-100 ember, kézzel kévéztek, csépeltek ocsúztak. Ma egy kombájn 1 emberrel megcsinálja ugyanezt század idő alatt. Ugyanez igaz a szántásra, vetésre, de alig találsz cipészt, kovácsot, szabót és sorolhatnám (ma már inkább képzőművészetnek számít, amit csinálnak). De teljesen eltűntek az 50-es évek esztergályosai (biztosan olvastál a nagy sztahanovista mozgalmakról és tervgazdálkodásról) és rengeteg egyéb szakma is. Pedig mindegyikben rengeteg olyan munkafázis van, amit józan ésszel nem egyszerű végig gondolni, hogyan lehet helyettesíteni (pl. munkadarab befogása az esztergagépbe).
    Mint már többször leírtam, nem azt kell elképzelni, hogy január elsejétől felmondanak a világ összes kamionosának, hanem hogy elindul - illetve elindult (így múlt időben) - egy folyamat, aminek része már a sávtartó automatika, tempomat, fékező automatika, parkoló automatika stb. És igen, tudomásul kell venni, hogy vannak már olyan autók, amelyek elmennek A pontból B-be önállóan (lásd videók). Hogy ez még nem a mindennapjaink része, annak leginkább jogi, üzleti szempontjai vannak - de csak idő kérdése hogy megjelenjenek. Lehet, hogy először csak úgy, ahogy Laszlo Fazekas mondta: autópályán végig megy éjjel, cél város határában beül egy sofőr, beviszi, lepakolnak, felpakolnak, sofőr kiviszi. Nyilván lesznek olyan esetek, amelyeket nehéz megoldani, és még jó darabig sofőr fogja ezeket végrehajtani, ezzel együtt afelé haladunk (mégpedig jókora lépésekkel), hogy az autonóm vezetés átvesz minden funkciót.

    Még pár példa: Budapesten (de a világ számos más városában is) a metróban NINCS sofőr. Most szerelik ki a vezetőfülkét is (lásd híradó). Pedig ott is előfordul, hogy idős nénike lassan kecmereg fel a szerelvényre, valaki meghúzza a vészféket stb.
    2) Tervek szerint idén, esetleg jövőre indul olyan autóverseny, ahol egyáltalán nem lesznek pilóták. Nem távvezérlés lesz, az autók önállóan döntenek, hogyan mennek, mikor előznek stb. és nem 40km/h-val fognak haladni, elhiheted.

    A talicskáról: nekem is van otthon. De menj ki egy komolyabb építkezésre, és nézd meg mennyit használnak.

    VálaszTörlés
  12. Jó sokat! :) A metró meg zárt pályán megy. A kombájn se lesz soha önálló, mert nem csak vezetni kell, bármennyire automata minden funkció. A repülőn is van robotpilóta, még se mehet sofőr nélkül, nem is fog. A kamion is ilyen. Menet közben, legyen akármilyen műszer, érzékszerve nincs, és ami elromolhat, az elromlik. A rakományt is ellenőrizni kell út közben, esetenként beavatkozni, ahogy a kombájnnál. És itt a cikkben is a kabin nélküliség a cél, tehát nincs ki kocsikázzon vele. Az meg egyenesen vicc, hogy Gyuri bácsit ebben a cikkben említsék, mert besokalt autókból.

    VálaszTörlés
  13. Még se terjedt el, még se közutakon közlekedik, emberek között. Lezárhatjuk ugyan, de akkor se lesz ebből semmi. Nyilván a kombájn a föld közepén nem okoz gondot, ha bármi műszaki hiba miatt nem tud tovább működni, és emiatt másokban sem okoz kárt, de a beavatkozáshoz máris több, nagyobb erőt kell megmozgatni. A négyes metró szerelvényei között sincs olyan, amit kizárólag ember vezet, tehát a közúton is akkor lesz ennek szerepe, ha teljesen kiiktatják az ember által irányított eszközöket.

    VálaszTörlés
  14. "Még se terjedt el"
    Ember, szoktál te gondolkozni? Bocs, de már nem tudok mit mondani. Homokba dugod a fejed, mint egy strucc, és mantraként ismételed, "nem lesz ilyen, nem lesz ilyen, nem lesz ilyen". Van. Nem te írtad, épp az előbb, hogy sose lesz automata kombájn? Amikor meg mutatom hogy már van, kitalálsz újabb dolgot. Azért nem terjedt el, mert ez tök új technológia, most csinálták. Olyan vagy, mint aki a 90-es évek közepén azt mondja a mobilra, "Mi ez a vacak, drága is, a vezetékes már mindenhol ki van építve, nem lesz belőle semmi!"

    VálaszTörlés
  15. :) Igazad van ebben. De továbbra is tartom, hogy, akkor másképp mondom, nem lesz életképes. Nyilván a gép félúton, ha dugulása lesz, nem takarítja ki magát.

    Megcsinálják, és ennyi, haszna nem lesz, hosszú távon nagyobb fejfájást okoz, mint profitot termel. Mindig csak addig szép, amíg nem ütközik problémába, és amíg valami ember által alkotott, problémája lesz, meghibásodik.

    VálaszTörlés
  16. Abszolút nem hülyeség, szó se róla, a repülő meg nem száll le és fel magától, nem kezeli kellőképpen a turbulanciát, és nem dönt egy kényszerleszállásra mondjuk a tengerbe. 2004-be is volt Volvo koncepció 2015 magasságára más tekintetben, és teljesen más irányba haladtak, mint tervezték. Jó lesz ez a technológia, csak nem úgy, ahogy most beszélnek róla. Segéd, avagy robotpilóta üzemmód minden tekintetben hasznos, de például az általad említett sávtartó is nagyon régóta jelen van és közel sem úgy, ahogy képzeled és az esetek 50%-ában hasztalan. Annyit tud, hogy ha olyan helyen vagy, akkor szól, ha letérsz, de nem többet, több mint öt év alatt. Én erre nem bíznám az életem.

    VálaszTörlés
  17. http://mobil.haon.hu/#!mobilenews/detail/3081930

    A kétszáz kilométer nem 1500 18 óra alatt, amit egy kétvezetős kamion kényelmesen megtehet. A teljes kihasználtság esetén a két sofőr 9-11 óra múlva újabb 1500 kilométert tehet meg. Az energia tárolás a béka segge alatt, komoly pénz, annak kell még az a két évtized, csupán. Talán. Ámbár inkább erre kellene törekedni, ez sokkal jobb irány. Ennek van jövője. Ha erre a vonalra koncentrálnak és nem a sofőr nélküliségre, sokkal több pénzt spórolhatnak meg, és még környezetbarát és csendes is.

    VálaszTörlés
  18. Az megvan, hogy ezt most fejlesztik? Tehát nem kész technológia, hanem irány?
    Amúgy meg a sofőr nélküliségnek rengeteg előnye van:
    - Kevesebb baleset
    - Mehetnek egyfolytában (nem napi 8 vagy 16 órát, hanem 24-et). Romlandó áruknál óriási előny. Amellett ugyanannyi autóval sokkal több árut lehet fuvarozni (nem fog állni egyetlen autó sem a pihenőben, amíg a sofőr kialussza magát).
    - optimálisabb üzemanyag felhasználás (az, hogy benzin vagy elektromos, teljesen független az autopilótától).

    VálaszTörlés
  19. Az is meg van, hogy az elektromos autó se mai csirke? Az is meg van, hogy az sofőr nélküli kamiont is most fejlesztik? Amíg a személyautók személyeket szállítanak, akik észlelik a hibát, feldugják töltőre stb, addig a kamiont senki? Franciaországban például kivétel nélkül minden kút automata éjszaka. Csak egy dolgot felejtenek el mindig, hogy ezekkel a gépekkel dolgozni kell, és nem holmi játékszer, ami automatikusan közlekedhet.

    Egyik koncepció az elektromos meghajtás, másik a sofőr nélküliség, mindennel szemben meg már kitűzték a belső égésű motorok értékesítésének végét, ellentmondásos.

    Az elektromos töltés hosszadalmas, mint egy pihenő, a napenergia kizárva hiába a nagy felület, a pótkocsi tendencia azt mutatja, hogy használhatatlan, ha nem alakítható, nyitható, daruzható stb. A rengeteg energia tároló többlet súly .

    Az automatika manipulálható, meghibásodhat, könnyű szerrel elterelhető akár csak bójákkal, majd ott kifosztható. Amíg tölt, sebezhető. Ha kísérni kell, nonstop képernyőn figyelni a kameraképeit, akkor nem egyszerűbb az emberi tényezőt megtartani? Aki döntést hoz, hogy két hónapja ez a kibójázott terület nem volt itt, nincs kitáblázva, észleli a távoli fenyegetettséget, a követőket és inkább áthajt a bójákon? Jól meg szépen hangzik, csak tényleg hasztalan.

    A romlandó rakományt így is hűtővel szállítják, és amire 35-45 óra nem elég 3000-3500 kilométerre, azt megette a fene.

    VálaszTörlés
  20. Arról nem is beszélve, hogy se vámolni, se kompozni, se ideiglenes teherautó terelést nem fog ismerni, mert erre még ma sincs technológia, csak találgatás. Ahogyan a vasútra se fog fél állni, nem tud becsekkolni, és helyi rendőrtől kérdezni, és esetleg helyi lerakódási helyszín változáskor átállni. Az, hogy mindenhol minden gördülékeny, az esti mese, ahogy az is, hogy mindenhol még csak felfestett vonal lenne a rámpához, nem hogy rámpa.

    VálaszTörlés
  21. "Az automatika manipulálható, meghibásodhat, könnyű szerrel elterelhető akár csak bójákkal, majd ott kifosztható. Amíg tölt, sebezhető. Ha kísérni kell, nonstop képernyőn figyelni a kameraképeit, akkor nem egyszerűbb az emberi tényezőt megtartani? Aki döntést hoz, hogy két hónapja ez a kibójázott terület nem volt itt, nincs kitáblázva, észleli a távoli fenyegetettséget, a követőket és inkább áthajt a bójákon? Jól meg szépen hangzik, csak tényleg hasztalan."

    Erre kismillió megoldás létezhet (ki tudja végül hogyan oldják meg).
    Például: A cégeknek vannak adatai, mikor hol lesz elterelés, forgalom változás (mert nem csak egy autóval járják az utakat, hanem sok százzal, össze is tudnak fog, meg ott vannak olyan adatbázisok, mint pl waze): ha olyan elterelést talál, aminek nem kellene ott lennie, akkor jelez a diszpécser központnak, ahonnan megkapja az utasítást, mit tegyen. Nyilván nem kell non-stop figyelni, 2-3 ember akár több száz kamiont tud felügyelni, szükség esetén beavatkozni. A diszpécser központ azt is tudja figyelni, merre járnak az autók, ha valamelyik megáll, elhagyja az útvonalat mondjuk 20 méterrel, már tud jelezni.
    "Amíg tölt, sebezhető" - ez elég hülyeség, mit tölt? Út elején teletankolják, nem kell megállni üzemanyagért. Egy kamionnak több száz literes tankja van. Gond esetén meg kimegy egy szervízautó, ahogy manapság is létezik ilyen.

    Egyébként az emberi sofőrrel ellátott kamion sokkal könnyebben kifosztható, mert 1) gyakrabban meg kell állnia (pihenő, mosdó, evés/ivás). 2) A sofőrt lehet kényszeríteni hogy adjon át iratokat, kulcsokat, kapcsolja ki a jeladókat stb. 3) A sofőr is lehet korrupt, pl. "leesik" valami a kamionról.

    VálaszTörlés
  22. - Vámoláshoz nem kell megállni, el lehet intézni induláskor, mint pl. repülőgépeknél szokás.
    - terelést rengeteg program ismer, lásd google map, waze
    - vasútra fel fog tudni állni, egyik legkönnyebben automatizálható manőver. Már ma is van olyan autó, amelyik magától parkol (nézz körül a neten).
    - Helyi rendőrtől tök felesleges kérdezni, mert minden info megtalálható a net-en, egyébként meg már pár évtizede feltalálták a mobiltelefont, amivel szerintem bármelyik rendőr elérhető pl. egy diszpécser központból.
    - A lerakodás szerintem nem a sofőr feladata, hanem a helyi raktáraké/fogadó félé, és semmivel nem bonyolultabb feladat, mint beállni egy parkolóhelyre, ami ugye már létező technológia. De legrosszabb esetben helyi sofőr vagy diszpécserközpont távirányításból megoldja. Ezek abszolút részletkérdések, a kamion menetidejének kis részét teszik ki.

    https://www.youtube.com/watch?v=vt20UnkmkLI

    VálaszTörlés
  23. Ezen pontok összese téves, ha kamionról beszélsz.

    Egyedül a lerakódás igaz, félig.

    VálaszTörlés
  24. Upsz, két hozzá szólás, a korábbi is téves, ahogy a Google autó is, még a hajszálkarcolást is jelentette. Aztán pont a Google maps és a waze az, ami nagyon nagy ívből kerülendő teherautó esetén. Ja és a waze használata is embernek van, aki direkt nem kerül egy ideiglenes magasságkorlát miatt, hogy majd a teherautók jól járjanak.

    VálaszTörlés
  25. Az megvan, hogy ezt most fejlesztik? Tehát nem kész technológia, hanem irány?

    VálaszTörlés
  26. Ez már rég meg van. :) De tudod, hogy annyi rendszert, infrastruktúrát kellene ehhez átalakítani világszerte, ami annyi ház, annyi szokás elvén még egy kézben sincs? Ha lesz is ilyen önvezető kamion, áttörésnek fog számítani, csak nem lesz munkaképes.

    VálaszTörlés
  27. A vak is ezt mondta. :) Nem vagyok én ellene, jöjjön a jóság, de még pár évszázadig örülhetünk, ha részfeladatokat tudunk automatizálni. Ki kell haljon egy két generáció, mindamellett a technológiának rohamos mértékben kell meg is valósulniuk.

    Egyébként a reptéren is más világ van, ott is a kamionos vámol, mikor a tényleges, felrakott árut nem csak reptér - reptér viszonylatban mozgatják.

    VálaszTörlés
  28. Tökéletesen lényegtelen, hogy a kamionos jelenleg hogy vámol. A történelem során kismilliószor változott már ez a folyamat, és ha szükséges, újra fog változni.

    VálaszTörlés
  29. Az erős lenne, mert ahogy a repülőre is több csomagot vállalnak, mint amit le tud szállítani, így jó pénzért túl vállalják és olcsó pénzért a kamion hamarabb leszállítja, minthogy a repülőt lepapírozzák. Sok cég ebből él, úgy hívják, aircargo, és közúton történő légiáru fuvarozásnak csúfolják és pofátlanul módon tilalomban is közlekedhet.

    VálaszTörlés
  30. Istenem...
    Bocs, értelmetlen számomra folytatni.

    VálaszTörlés
  31. Az is értelmetlen, hogy olyan emberek akarnak dolgokat megreformálni egyetlen új technológiával, amire minden más még kiszolgáltatott és nem ezzel párhuzamosan fejlődik.

    VálaszTörlés
  32. Nem kell ebből összeesküvés elméletet gyártani. Senki nem akar megreformálni semmit. Van egy új technológia, fejlesztik. Aztán a piacnak vagy lesz rá igénye, vagy nem. Ha megéri használni, használják, ha nem éri meg, nem használják. Ennyire egyszerű. A 3D tévé pl. nem kellett. A mobiltelefon sem azért terjedt el, mert fegyverrel kényszerítették vásárlásra az embereket, hanem azért, mert volt rá piaci igény. Aki olyat gyárt, ami nem sok mindenkinek kell, általában tönkremegy. De azért vannak a cégeknél közgazdászok, hogy ezeket a dolgokat lehetőleg még azelőtt észrevegyék, mielőtt teljesen ráállítják a céget.
    Lehetséges, a Google egy tök amatőr cég, aki nem látja előre, hogy autonóm autóba fektetni milyen felesleges. Meg ilyen a Toyota, Audi, BMW, Mercedes is. Majd elválik.

    VálaszTörlés