2016. június 11., szombat

Lehet, hogy az autókkal együtt az utakat is fel kellene okosítani, RFID-s táblákkal, amiket könnyű felismerni, okos...

Lehet, hogy az autókkal együtt az utakat is fel kellene okosítani, RFID-s táblákkal, amiket könnyű felismerni, okos jelzőlámpákkal. E mellett kommunikálhatnának az autók egymással folyamatosan, így a környezet térképező szenzorok csak egy részét szolgáltatnák az adatoknak. Igazából csak ahhoz kellenének, hogy a váratlan helyzeteket le tudják reagálni, maga a közlekedés irányítása az okos infrastruktúra dolga lenne. E mellett kiemelt utak kellenének, ahol csak önvezető autók járhatnak, így kiküszöbölve a legnagyobb hibalehetőséget, a többi vezetőt. Cserébe mivel a gépek sokkal gyorsabban képesek reagálni, sokkal nagyobb sebességgel, sokkal összehangoltabban közlekedhetnénk. Például 300 km/h-s engedélyezett sebességgel okos autópályán 2 óra alatt leugorhatnánk a tengerpartra úgy, hogy eközben nem kell a vezetésre koncentrálni, nézhetnénk filmet, vagy szunyókálhatnánk az autóban.

https://sg.hu/cikkek/119457/alapveto-dolgok-problematikusak-az-onalloan-kozlekedo-autoknal
https://sg.hu/cikkek/119457/alapveto-dolgok-problematikusak-az-onalloan-kozlekedo-autoknal

5 megjegyzés:

  1. Az RFID-s táblákat szerintem már túlhaladtuk. Használhatóbbnak tűnik egy olyan adatbázis, ami publikusan olvasható, megfelelő hatóságok tudják írni, és a kocsi rendszere automatikusan frissíti a környéken levő területekhez tartozót. Akár olyan szinten, hogy percenként letölti a változásokat, forgalmi fennakadásokról, balesetekről, elterelésekről.

    Ezen kívül hasznos, ha az autók egymással is kommunikálnak, pl. hirtelen fékezés/irányváltás/baleset esetén egy broadcast üzenet a hellyel/idővel ellátva, így akik a környéken vannak, már fel tudnak készülni (lassítás), esetleg automatikusan értesítik az illetékes szerveket. És ezeket az üzeneteket - akár a térképváltozásokat - az autók egymás közt is tudják továbbítani.

    Olyan helyeken, ahol megfelelő szélességű autópálya áll rendelkezésre (min. 3 sáv), a belső sávot lehet dedikáltan autonóm autóknak lefoglalni, az olyan humán sofőröket, akik mégis ráhajtanak, durván megbírságolni.

    Az egész autóipar egyébként nagyon elmaradott informatikai szolgáltatások terén. Rég be lehetett volna vezetni olyan rendszert (legalább árufuvarozás terén, de személyautóknál is), ami rendszeresen lejelenti egy központ felé az autó pozícióját. Ezekből lehet sebességet számolni (sebesség túllépés), útdíjat nyilván tartani, körözött járműveket figyelni, áruforgalmat figyelni, kiváltaná a tachográfot, átverhetetlen taxióraként is tudna funkcionálni de tudná a "bkk futár" funkciót (mikor jön a következő járat) és balesetek esetén akár "fekete dobozként" is viselkedne, a sebesség, gyorsulás stb. visszakeresésével. Mindezt kb. egy középkategóriás mobil tudja a megfelelő szoftverrel, ami bőven belefér egy jármű árába.

    VálaszTörlés
  2. Szerintem GPS-követést nagyon sok fuvarozó használ. Meg kiszálló szervizek is.

    VálaszTörlés
  3. Horváth Gyula Igen, csak ezek mind lokális megoldások, nincsenek központosítva. Általában maga a fuvarozó cég üzemelteti/vásárolja a szolgáltatást, az útdíj nyilvántartás / tachográf / sebesség limit figyelésbe ezek nem jutnak el. pedig csak jogi / szoftver oldali megoldással lehetővé lehetne tenni.
    Az EKÁER-t nem ismerem, lehetséges, hogy részben ilyen. De az is teljesen különálló rendszer.

    Gondolj bele, egy sima, mobil app-al meg lehetne azt csinálni, hogy ha fixen rögzíted a műszerfalra, videón rögzíti hogy mit lát a sofőr; tudná érzékelni az ütközést (gyorsulás mérő), azonnal tudná, hogy a végső állapot elérésekor az autó hányszor pördült meg, milyen irányban hagyta el az utat (baleset súlyossági foka), ha esetleg fának / akárminek ütközött (azonnali megállás). Tudná értesíteni hozzátartozókat, mentőket, rendőrséget, elküldve pontos pozíciót, esetleg egyéb adatokat (a kocsi fejjel lefelé fekszik, vagy oldalán). Belső riasztással kérné sofőrt, hogy jelezze érintéssel ha magánál van, ezt az infót is tudná továbbítani. Ha valakin van pulzusmérő karkötő, arról is mehetne információ. És ez csak egy szimpla szoftver, no meg hogy úgy lehessen rögzíteni a mobilt, hogy baleset esetén se szakadjon ki a helyéről.
    Mennyiből állna ilyennel felszerelni minden autót?

    VálaszTörlés
  4. Árpád Erdős Amiket a második részben írsz, azok valóban érdekes extrák. A sima útnyilvántartással, útkövetéssel kapcsolatban a cégek megcsinálják maguknak, ami kell nekik, és nem is biztos, hogy szeretnék, ha ez annyira központosított dolog lenne.

    Az EKAER az csak azt regisztrálja ki, mit, hova szállít. És azt is csak egyes termékekre.

    VálaszTörlés