2016. augusztus 22., hétfő

Milyenek lesznek a filmek 10 év múlva?!

Milyenek lesznek a filmek 10 év múlva?!

Azon gondolkodtam, hogy a jelenlegi technológiai irányok alapján vajon milyenek lesznek a filmek 10 év múlva. Könnyen elképzelhetőnek tartom, hogy a jelenlegi kamera rendszereket drónok fogják felváltani. Az operatőr nem fog ide oda szaladgálni, és baromi nagy kamerák helyett VR sisakban fog ülni egy széken, onnan irányítva több 10 kamerát. A másik dolog, ami nagyon valószínűnek tűnik, hogy a jelenlegi sík kijelzőket teljesen kiüti a VR, így a drónokon 360 fokos kamerák lesznek. Ezeknek a technológiáknak az ötvözésével egészen különleges nézőpontból készíthetnek felvételeket, ráadásul úgy, hogy az adott pontból bármelyik pillanatban körülnézhetünk. Valószínűleg a trükkök, a CGI grafika is még jobban meg fogja közelíteni a valóságos élményt. Úgy gondolom, hogy nemsokára ide is be fog törni a mesterséges intelligencia és a deep learning alapú technológiák. Láttuk már, hogy az MI képes lehet pl. egy festő stílusában készült festménnyé alakítani egy képet, vagy a részleteket kipótolva felépíteni a teret streetview képekből. Valószínűnek tartom, hogy abban is segíthet, hogy a számítógéppel generált tájak és objektumok jobban összemosódjanak a valósággal. Kiegyenlítheti a fényviszonyokat, valóságosabbá teheti a felületeket, stb. 10 év múlva talán már tényleg a valóságtól megkülönböztethetetlenek lesznek a számítógéppel generált elemek (most sem vagyunk ettől annyira messze).

Képzeljük el mondjuk a Gyűrűk Ura egy jelenetét ezzel az új technikával forgatva. Felvesszük a VR sisakot, és rögtön egy átlátszó buborékban találjuk magunkat. Pontosabban mi magunk válunk kis buborékká, valahogy úgy mint ahogy a filmekben azt ábrázolják, hogy valaki meghal, és a lelke fentről néz le. Bármerre fordíthatjuk a fejünket, bármerre nézhetünk. Mind a hang, mind a képi hatás tökéletes. Tényleg olyan mint ha ott lebegnénk a levegőben. Alattunk ott a teljes csatatér, már sorakoznak lent a seregek. Az egyik oldalon orkok, a másikon emberek. Aztán elrepül a fejünk mellett egy nyílvessző, és megindul a csata. A gömb repked a levegőben, és mi páholyból nézhetjük a történéseket. Aztán hirtelen szélsebesen leszáguld és pont az egyik harcos fejére száll. Pontosan azt látjuk, amit ő. Az orrunk előtt csapódik fel a kardja, ahogy a rá támadó ork kardjának ütését védi. Körben halljuk a többi kard csörgését, a hús sercegését, ahogy ledöfnek mellettünk valakit. Talán még egy kis vér is a szemünkbe fröccsen. Durva élmény lehet így végigélni (erre már rossz szó a "nézni") egy filmet.

#blog

4 megjegyzés:

  1. Sok mindenben igazad lehet, de ez technikai oldalról közelíti meg a kérdést, szerintem pedig ez inkább pénzügyi. A filmeket olyan formátumban fogják készíteni, ami leginkább eladható lesz, amiben a legtöbben meg tudják nézni. Technikailag a 3D is régóta lehetséges, mégis megbukott. Talán a VR sisakokkal megint feléled, és az lesz a következő lépcsőfok. Viszont mindenképpen szükséges lenne mindehhez olyan átfogó szabványok megszületése, amivel minél több készüléken megtekinthető egy adott mű.

    Drónokat szerintem csak speciális esetekben fognak használni, tekintve hogy az egy helyben lebegés eléggé energiazabáló folyamat, és ha valamiért lepottyanna kamerával együtt, meglehetősen költséges is lenne. Emellett zajos is. A mostani darus megoldások szerintem a legtöbb helyzetben lényegesen jobban használhatóak, bár mint említettem, a drónok speciális helyzetekben (pl. légi felvétel, autós követés) egészen biztos hogy el fognak terjedni.

    Full VR rendszerekre (ahol tetszőleges nézőpontból nézheted a filmet) nem nagyon számítok, könnyen tönkre lehet vele tele a filmet, pl. amikor a rendező csak egy kezet mutat, te simán látod ki is az. Nyilván idővel ilyenek is lesznek, ahogy ma is vannak 360 fokos fotók - de szintén csak speciális helyzetekben használják.

    Ami szerintem viszont durván fog fejlődni, az a CGI. 10 év múlva simán lesznek olyan filmek, ahol a színészt egy az egyben fogják helyettesíteni, azt sem tartom kizártnak, hogy leginkább ilyen filmeket fogunk nézni, mert ez lesz a filmkészítés legolcsóbb módja. Illetve amit írtál ott fog bejönni, hogy a rendező valamilyen VR megoldással fogja megvágni a filmet, nem kell az egyes jeleneteket újra felvenni.

    VálaszTörlés
  2. Plusz egy a CGI-nek filmek esetében. VR megoldások szerintem megmaradnak a speciális felhasználások és a játékok területén, ahol egy tárgyról szól a dolog (tervezés) vagy egy adott szituáció több szemszögből megvizsgálásáról (pl kriminalisztikai rekonstrukciók) illetve minden dinamikusan generálva van (játék).

    Filmek esetében még a több kameraállást kínáló interaktív DVD verziók is kemény diót jelentenek a rendezés szempontjából, én is nehezen tudom elképzelni, hogy a rendezők átengednék a lehetőséget, hogy a néző azt és onnan nézzen, amit és ahonnan szeretné. Jobban szeretik művészien kitalálni, hogy mit miként tálaljanak és ez talán jól is van így.

    Úttörők és különcök biztos lesznek, de nem hiszem, hogy ez a vonal érdemben be tudna vonulni.

    VálaszTörlés
  3. Elgondolkodtattatok. És arra jutottam, hogy fogalmam sincs mi lesz.

    VálaszTörlés
  4. A drónokat azért sem tartom valószínűnek, mert a cgi teljesen kiváltja, és sokkal több lehetőséget is kínál: pl. a fenti csatajelenetnél maradva egy nyílzáport akár a zápor belsejéből is lehet nézni, amit drónnal nem lenne egyszerű megoldani.

    Kislányom nagyon szereti a különböző meséket, így aztán sokat látok ilyeneket én is a tv-ben :) A mesék nagy része már full 3D környezetben megy már most is, némelyik egészen részletes grafikával (mozog a szereplők haja pl). Szerintem nagyon efelé a világ felé megyünk (lásd Avatar, pedig az se ma volt).

    A 3D szerintem a vr szemüvegeken keresztül kapni fog még egy esélyt.

    VálaszTörlés