2017. február 11., szombat

Az élet falun

Az élet falun

Huszon pár évig éltem Pesten egy lakótelepen. Ott nőttem fel, igazi törzsgyökeres fővárosi voltam. Aztán egy jó tíz évvel ezelőtt költöztem vidékre az akkori barátnőmhöz, aki mostanra már a feleségem. Emlékszem, hogy azért kicsit óvtak ettől. Minek költözne az ember a FŐVÁROSBÓL (így csupa nagy betűkkel) vidékre?! Végül megléptem a dolgot, és nem bántam meg. Mohácson éltünk jópár évig egy dunai panorámás luxus bérlakásban egy pesti kis garzon árának megfelelő bérleti díjért. Nagyon szerettem itt élni (még mindig nagyon szeretem Mohácsot), de úgy alakult, hogy tovább kellett lépnünk, így gondoltunk egy még ennél is merészebbet, és falura költöztünk. A ház amit vettünk, kb. a felébe került a pesti 75nm-es panellakásunk árának. Ezért az árért vettünk itt egy 120nm-es házat 250nm-es kis kerttel, fullos konyhabútorral, padlófütéssel, légkondival, szuper energiatakarékos gázkazánnal, jól szigetelve, minden. Asszony még kiharcolta, hogy építtessünk egy kandallót, mert az jó meleget csinál, és baromi hangulatos is. Maga a falu egy völgyben van, körben dimbek-dombok, erdők és szántóföldek. Ugyan nem dunai panoráma, de még mindig a festői szépségű táj kategória. Emlékszem, még mikor Pesten éltem, volt egy erős sztereotípiánk a vidékről: Ott egyszerű emberek élnek, mindenki disznót meg csirkéket tart, mindent áthat az istállószag és mindenhol tehénbőgést meg kutyaugatást hallani. Áram még csak-csak van, gáz már csak elvétve, az emberek fával tüzelnek, és a teleházba járnak internetezni, mert az már itt biztosan luxus. A vidékiek órákig ingáznak naponta a munkahelyükre. Persze csak a szerencsések, mert hogy vidéken nem nagyon vannak munkahelyek. Ezért aztán mindenki menekül a FŐVÁROSBA. Kb. így lehetne összefoglalni a képünket a faluról és úgy általában vidékről. No, hát ez egy hatalmas sületlenség. A dolgot érdemes azzal kezdeni, hogy innen Pécs autóval (vagy akár busszal) 20 perc. Annak idején Pesten ha 20 perc alatt beértem munkába, vállon veregettem magam, hogy sikerült csúcsidőt futni. De moziba menni, vagy elmenni a haverokkal sörözni, az is minimum fél, 3/4 óra. Tehát ha utazási idők alapján ítélném meg, jobban városi vagyok itt falusiként, mint annak idején Pesten. Pécsen meg aztán van minden, mozi, szórakozóhelyek, pláza, árkád, meki, stb. ja, meg egy egyetem is. Ha most hirtelen mondanom kellene valamit, ami Pesten van, Pécsen meg nincs, vakarnám a fejem. Szerencsére én otthonról dolgozom, de az sem lenne nagy gond, ha naponta be kellene járni. Néha szembejönnek itt-ott pécsi fejlesztői álláshirdetések, szóval valószínűleg melót is találnék ha kéne. De beszéljünk magáról a faluról. Se disznószag, se tehén bőgés se semmi. Biztos van ahol még tartanak állatokat, de már nem olyan nagy divat. Beszélgettem múltkor valakivel, és mondta hogy már nem nagyon éri meg, ami valójában sajnálatos, mert kevés étel vetekszik egy jó disznótorossal. Szóval állat szag nincs, van viszont nagyon finom friss levegő, amit különösen akkor értékel az ember, mikor hallja a hírekben, hogy Pesten fulladoznak a szmogtól. Áram, víz, gáz nyilván van, a falu legeldugottabb részei is full közművesek. E mellet van 30Mbit-es netkapcsolatom (meg 120 csatornás IPTV), de a mobilnet lefedettség is teljesen jó. Az emberek barátságosak, mosolygósak, az ovi is családias hangulatú (már-már olyan Waldorfos), és valószínűleg az iskola is hasonló, ami mellesleg az erdő szélén épült (múltkor épp mókusokat láttam ugrálni a fákon). A gyerek is élvezi, mi meg egyenesen fürdőzünk az ittlétben. Az jut mindig eszembe, hogy mi annak idején ilyen helyekre mentünk nyaralni Pestről drága pénzéért, most meg itt élünk. Emlékszem, mi ott a FŐVÁROSBAN kicsit sajnáltuk azokat, akik falunk "kényszerülnek" élni, pedig pont fordítva kéne...

#blog

21 megjegyzés:

  1. "Apám egy igazi panelproli, egész életét a negyediken élte le. Néha csak ül az ezer éves foteljében, atléta, szöszmösz mackó, kezében sör, nézi a tévét, aztán egyszer csak kiszakad belőle: - Hejj fiam, egyszer majd veszünk egy kertes házat, meglátod! Kiköltözünk ebből a nyúlketrecből!
    Egy pár percig még néz a semmibe, majd megvonja a vállát, húz egyet a söréből, és tévézik tovább."

    VálaszTörlés
  2. Én falun nőttem fel, Pesten laktam a rendszerváltás idején, majd ismét falun, utána 10 évig egy 30 ezres kisvárosban, majd ismét falu, de az ország másik végében.
    Még ma is az az érzésem, hogy jó ez itt nekem, nem megyek vissza a Fővárosba, azt meghagyom a fiataloknak.

    VálaszTörlés
  3. Mellék ágon jegyzem meg, létezik még egy perspektíva, a "vidéki kis nagy városok", amik nem faluk, de a főváros zsibongását sem hordozzák magukban. Amolyan kettő közötti átmenetnek hívnám őket ebben a vonatkozásban.

    Egy pár percres összefoglaló :
    https://youtu.be/JUEvtF0i6HQ

    És egy drón felvétele a városról, ahonnan szintúgy "menekül" az, aki nem normális a fővárosba vágyik :
    https://youtu.be/K91Gs7HRL5Y

    VálaszTörlés
  4. A fővároson kívül szinte minden lehetőséget kipróbáltam én is. A legjobb az, amibe tavaly sikerült belefognunk: városszéli, vízközeli kertes csádi ház. Bár még nincs egész éves tapasztalatunk de ha a telet túléljünk akkor nincs előttünk akadály! 🙂

    VálaszTörlés
  5. Róbert Lovass no és, melyik a rosszabb (így egy év után)? A tél, vagy a szúnyogok? :)

    VálaszTörlés
  6. Hú, de szíven talált. Én is úgy mennék, de annyi kifogásom van, hogy nem megy :). Pesti gyerek vagyok, de nagyon sok szabadidőt töltöttem igazi tanyán, értsd kb minden hétvégét. A feleségem is kisvárosi, ott is sok szabadidőt töltöttem. Bármelyik megoldás tetszene, legyen az falu, kisváros, nagyobbacska város, csak ne itt a négy fal között kelljen a kilencediken. Viszont ahogy kezdtem, a kifogások egyelőre nem eresztenek. :(

    VálaszTörlés
  7. Egy nagy baj van a vidékkel: a munkalehetőség. És a hozzájuk kapcsolódó fizetések.
    Otthonról dolgozó informatikus ezt annyira nem érzi meg, bár nekem most is van olyan kollégám, aki Kecskemétről jár be minden nap, korábban Tatabányáról, Komáromból, sőt Komárnoból is. (Mind informatikus.)
    Na most a nem informatikusok esetén ezt még nyugodtan lehet osztani egy 1-nél lényegesen nagyobb számmal.
    Na kb. ezért utaznak fel a fiatalok Pestre.

    VálaszTörlés
  8. Pécsen azért sztm lehet találni melót, az nem olyan kis város, és innen 20 perc.

    VálaszTörlés
  9. Árpád Erdős És sok esetben amennyivel többet keresnek, az megy a levesbe. Utazás (napi munkába járás), élelmiszer árak, "kötelező" bulik, esetleg autó fenntartás, stb., stb.
    Húsvétkor meg mikor haza kéne jönni anyuhoz, még a vonat pénzt is úgy kell utána küldeni... Khmmm.
    Tudod ez majdnem olyan mint a magyar home, és a nagy Ausztriai munkák. Aki itthon nem él meg, az ott sem fog. Teljesen mindegy mennyi a fizetés.

    VálaszTörlés
  10. Attila Debreceni a szúnyogok lesznek szerintem a befutók. De ellenük is lehet valamelyest védekezni. Muszáj lesz...

    VálaszTörlés
  11. Laszlo Fazekas Attila Ökrös Saját tapasztalatból beszélek. Budapest környéki településen lakom, az elmúlt 10 évben rengeteg állásinterjún voltam, mind pesten, mind vidéken (50-60km). A vidéki munkahelyek - számomra legalábbis - nem versenyképesek a pestiekkel (számomra jelenleg az anyagiak messze meghatározóak, mivel fizetésem 60%-a megy hiteltörlesztésre, így ebben benne van a bejárás és minden egyéb költség is).

    VálaszTörlés
  12. Ez mondjuk a vidék egyik előnye, hogy olcsóbbak az ingatlanok, így kevesebb megy törlesztőre. És ezt figyelembe véve lehet jobban kijössz mégis csak.

    VálaszTörlés
  13. Attila Ökrös egyébként nem olcsóbb szerintem vidéken az élet. Sőt. Egyetlen kivétel az ingatlan ár, ami egyáltalán nem elhanyagolható, viszont az élelmiszer ugyanannyi, cuccok még olcsóbbak is, a közlekedés is (pl ha közeli másik városba kell munkába járni, ezzel szemben bkv bérlet 10e ft). Viszont az élet minőség, főként gyerekekkel sokkal sokkal jobb bárhol máshol mint budapesten (persze egy megfelelő családi házban itt is lehet hasonló, de az meg csilliárd)

    VálaszTörlés
  14. Géza Kertész​ Zalaegerszeg 70 ezres város, terület szempontjából átlóban pár kilométer.
    1. A (nem kényelmes) helyiek gyalog, vagy biciklivel járnak munkába. Ergo kocsi ha van is, végszükség esetén kell, pl bevásárlás, orvos, stb.
    2. Aki más városból, faluból jön dolgozni, a távolsági bérlete asszem 86%-ban támogatott államilag, azaz a munkáltató megveszi, neki egy két ezer forintba kerül, a húszezres bérlet, 15 kilométerről. (Nincs húsz perc a busz)
    Pest átlóban hány kilométer? Mennyit támogat belőle állambácsi?

    Élelmiszer ugyanannyi : lehet hogy közel annyi, de én azt a hurkát eszem, amit én töltöttem muteréknál disznóöléskor.
    Szóval még ha drágább lenne (az élet), sem drágább. Szerintem.

    VálaszTörlés
  15. Erről a támogatás dologról nem tudtam. De egyébként rossz oldaláról közelítettem meg. Szóval az élet ha drágább is, a fizetések nagyon mások, amit inkább az ingatlan árak ellensúlyoznak, de durván, a többi különbség elhanyagolható talán.

    VálaszTörlés
  16. Ez azt hiszem pont aktuális:
    haszon.hu - Mennyit keresnek vidéken?
    Budapesten közel másfélszeres fizetésre lehet számítani, mint pl. Zalában.

    VálaszTörlés
  17. Pontosan, a fizetések mások. De mint fentebb céloztam rá, hiába keresel 50k HUF-al többet, ha azt szinte kötelezően ki is dobod az ablakon. Kézzel fogható, de fiktív összeg.
    A támogatás meg így néz ki idén:

    officina.hu - Utazási költségtérítés 2017: ennyi adható havonta a munkába járás költségeinek fedezésére 2017-ben

    VálaszTörlés
  18. Árpád Erdős​​ Ha valóban másfélszeres, az már jelentős.
    (Szerkesztés.: 2010 - es cikk, és nem másfélszeres. Pest 207, zala 185...)

    Géza Kertész​​​ Ezek pedig a bérlet árak.
    volanbusz.hu - Díjszabás - Utazási információk

    VálaszTörlés
  19. Szóval nagyon függ attól hogy mit dolgozik az ember fia, a különbségek úgy másznak el nagyon. Gondolom mindenki a saját helyzetét, életét veszi alapul és emiatt beszélünk el egymás mellett. Nagy általánosságban viszont pl bolti eladóként tök hasonló lehet a fizu, pl lidl, úgy tényleg vidék nyer. De mint mondtam kb felesleges a "vita" élni, főként gyerekekkel kisvárosban, vagy falun lehet jó. Csak ha szegénység társul mellé, akkor nehéz megélni :(

    VálaszTörlés
  20. Attila Ökrös Az arányokat próbáltam érzékeltetni. És nem pest megyével hasonlítottam, hanem Budapesttel, amire a cikk 265-öt ad 185-ös Zalával szemben.
    Itt egy frissebb táblázat, a másfélszeres érték itt is kijön: ksh.hu - STADAT – 6.2.1.14. Az alkalmazásban állók havi nettó átlagkeresete Ez kb. azt jelenti, hogy a vidékkel szemben Budapesten tudsz fizetni egy albérletet + bérletet, és ugyanannyi marad - arról nem beszélve, hogy sokkal könnyebben találsz munkát, tudsz válogatni. Huszonéves fejjel nem nagyon szempont a saját kolbász és a gyerek, a tescóban az árak viszont ugyanazok.
    Van több vidéki kisvárosi fiatal ismerősöm, 2-4 éve több mint felének nem volt munkája, illetve ami szembejött, azonnal vállalta el és örült hogy diplomával beülhetett a postára a kis ablak mögé. Ma picivel jobb a helyzet, de még messze vagyunk attól, hogy vidéken a szakmádban találj munkát 1-2 hónap alatt, ne adj isten még válogatni is tudj.

    VálaszTörlés