2013. január 18., péntek

A Cloud Atlas-t már régóta meg akartam nézni. Nem volt rossz, de többet vártam tőle ...

A Cloud Atlas-t már régóta meg akartam nézni. Nem volt rossz, de többet vártam tőle ...

Alapvetően a film valójában 6 film. Ugyanazoknak az embereknek az egyes reinkarnációi szerepelnek minden történetben, amit azzal fejeztek ki, hogy az adott szerepet ugyanaz a szereplő játssza, sokszor úgy elmaszkírozva, hogy az ember alig ismeri fel, hogy kiről is van szó. A mellett, hogy az emberek ugyanazok, a múltbéli történések is kihatnak a jövőbeni történésekre, ebből rajzolódik ki a történet maga. Azt olvastam, hogy a film alapját képző könyv a 6 történetet egymás után, időrendi sorrendben meséli el. Ezzel szemben a filmben mind a 6 szál párhuzamosan fut, és darabonként ugrál ide-oda. Egyfelől tetszik a megoldás, mert ettől olyan sejtelmes lesz az egész. Ez embert végig piszkálja, hogy hol fognak a szálak összeérni, másfelől viszont nem olyan könnyű 6 párhuzamos szálat követni, és kicsit kaotikus lesz tőle a történet. Szóval azzal együtt, hogy jópofa, szerintem veszélyes is a dolog. Lehet, hogy nagyobb sikere lett volna, ha a forgatókönyv írók tartják magukat az időbeli linearitáshoz.

Ez tehát az alapötlet. Szerintem nagyon jó. Ami a gondom volt, hogy az erre az alapra felépített sztori csak olyan középszerű, vagy mondhatnám sablonosnak is. Valahogy úgy éreztem, hogy az írónak megvolt ez az alapvetően zseniális ötlete, hogy életeken és idősíkokon íveljen át a történet, hogy rajzolódjanak ki a kapcsolatok, hogy előző életeink, emberi kapcsolataink hogyan hatnak saját következő életeinkre. Aztán leült, és magát a történetet összecsapta. Lehetett volna sokkal mélyen szántóbb, sokkal csavarosabb, sokkal megragadóbb az egész. A megfilmesítés megint csak tökéletes volt szerintem. Híres színészek, jó effektek, a reinkarnáció maszkírozással való megjelenítése, a szálak összefonása, stb. Ha maga a 6 történet jobban ki lett volna dolgozva, tökéletes film lett volna ... Emiatt picit kár érte ...

Filmajánló    

http://www.port.hu/felhoatlasz_cloud_atlas/pls/w/films.film_page?i_film_id=132328
http://www.port.hu/felhoatlasz_cloud_atlas/pls/w/films.film_page?i_film_id=132328

6 megjegyzés:

  1. Szerintem pontosan a dramaturgia miatt nem lett volna érdemes mélyenszántóbb TÖRTÉNETET találni a MONDANIVALÓhoz. Az ugyanis elég mélyenszántóra szikeredett, leginkább talán a Matrix-hoz tudnám hasonlítani. Nekem nem volt szemernyi hiányérzetem sem, a mozi után :)

    VálaszTörlés
  2. Nekem valahogy nem állt össze az egész. Olyan mint ha láttam volna 6 filmet, amikben annyi a közös, hogy ugyanazok a színészek játszottak benne. 1-2 idősík között volt valami laza kapcsolat, de valahol még azt sem igazán vettem észre. Például az ürge, akit megmentett a néger rabszolga, az ő története milyen hatással volt a jövőre? Vagy a könyvkiadóé? Annyi, hogy elmondta azt az egy mondatot, amit a jövőben megnéz a 2 csaj? Nem azt mondom, hogy rossz volt, hanem hogy olyan zseniális az alap, hogy annak több járt volna. Egy nagyon magas labda, amit nem igazán csaptak le. Ilyen formában még nem láttam feldolgozni a reinkarnációt, pedig amúgy olyan alap gondolat, ami nagyon adja magát. Valami olyat láttam volna szívesen, hogy az első idősíkon megjelenő valami kis gondolat végiggyűrűzik az időn, és végül forradalmat okoz. És az egész a film végére kristályosodna ki, de akkor nagyon egyértelműen, hogy a néző a fejére csapjon, hogy "á, de durva, ha akkor ez nem teszi ezt, ami miatt az amazt, akkor ez most nem lenne". Ilyen igazi pillangóhatás. A másik amit belecsempésztem volna, hogy egy ember előző élete hogyan hat ki a saját következő életére. Jópofa lett volna valami olyan vonal, ahol valaki elkövet valami rossz dolgot, amiért nem igazán bűnhődik meg, de elindít valami folyamatot, ami miatt végül megszívja. Például a rabszolga tartó megkorbácsoltatja a szolgát, ami miatt az utálni fogja a fehéreket, ez átragad a gyerekére, akiből bíró lesz egy olyan időben, mikor a rabszolgatartó egy ártatlan fehér elítélt, akit végül azért csuknak le, mert a fekete bíró az apját ért megaláztatások miatt gyűlöli a fehéreket. Valami ilyen karma fonalakat beleraktam volna. Ahol az emberek csak abba nem szólhatnak bele, hogy hova születnek újjá, de bármi rossz dolog, vagy szerencse történik velük, az nem valami túlvilági hatalom műve, hanem egy folyamat eredménye, amit valahol ők indítottak. Ilyenek tették volna nekem tökéletessé a filmet.

    VálaszTörlés
  3. Szerintem pontosan a karma az, ami áthatja az egész filmet. Minden egyes megnézéssel több és több jön át, apró kis részletek kerülnek a helyükre. De nem akarok az lenni, aki hosszas magyarázkodásokkal akarja elmondani, hogy mitől jó egy film - nem is ezt mondom, inkább csak azt, hogy nekem személyesen NAGYON átjött a film. Elsőre is, de akkor még csak a hangulat volt, ami megfogott. A további megnézések alkalmával azonban olyan apró kis jelenetekre derül fény, ami - ahogy te is mondtad - reflektorként világít rá, hogy ha ez-meg-ez nem történik meg, régen, akkor nincs, ami megtörténjen a jövőben.
    Milyen apróság már, hogy a Felhőatlasz szimfónia hogy jön létre, és aztán hogy inspirálja az újságírónőt a zene?
    Nekem megvan az az érzés, ami neked hiányzik - talán épp a többszöri nézés miatt (bár, mint ahogy írtam, az érzés már az elején is megvolt...)

    VálaszTörlés
  4. Ja, lehet, meg kell még nézni párszor ...

    VálaszTörlés
  5. Találtam hozzá egy jó kis ábrát. Mondjuk ezeket a kapcsolatokat kb. én is átláttam, csak nekem nagyon lazának tűnnek. Én sokkal erősebb ok-okozat viszonyokkal szőttem volna tele, akkor jobban kidomborodna a lényeg. Szerintem ...

    http://geektyrant.com/news/2012/11/21/cloud-atlas-broken-down-infographic.html

    VálaszTörlés
  6. Nem megnézni kell még párszor, hanem a könyvet kell elolvasni.

    Először megnéztem a filmet kétszer.
    Most elolvastam a könyvet, majd megint megnéztem a filmet.

    A film iszonyatosan hiányos, nagyon sok helyen nagyon más, és pont a könyv zseniális idővonal vezetését és történet fűzését csapja agyon ezzel a filmesen pergő kapkodással, hiányokkal és másításokkal. A könyvben ki vannak dolgozva nagyon szépen a történetek.

    El kell olvasni.

    VálaszTörlés