2013. január 28., hétfő

Elég szűkszavú a cikk, de amennyi kiderül belőle, az elég jól hangzik.

Elég szűkszavú a cikk, de amennyi kiderül belőle, az elég jól hangzik. Ez a BitTorrent Sync arra nyújt általános protokoll-t, amit a SpaceMonkey is megvalósít. Publikus cloud helyett a saját hálózati tárolónkat kenhetjük szét a weben. Így ha tönkremegy a tároló, akkor sincs baj, berakunk egy újat, és a többiek "visszaseedelik" a tartalmat. Mivel maga a tartalom erősen titkosított, ezért senki nem tudja, hogy mi az amit tárol, az egyes node-ok tulajdonosai nem férnek hozzá mások náluk backuppolt tartalom részeihez. De jópofa ez a torrent alapú streaming és a webes torrent kliens is ... 

http://ipon.hu/hir/hasznos_bittorrent_alapu_szolgaltatasok_a_sutoben/23921
http://ipon.hu/hir/hasznos_bittorrent_alapu_szolgaltatasok_a_sutoben/23921

13 megjegyzés:

  1. Ez tényleg jó. Kár, hogy csak a saját eszközeinken szinkronizál. Az lenne az igazi, ha egy nagy globális felhőt csinálnának belőle. Úgy értem minden kliens vállalná pl, hogy 2GB adatot tárol és seedel a közösbe, cserébe a saját 1GB-ját is feltöltheti. Természetesen agyontitkosítva kapnánk a ránkbízott seedelni valót.

    VálaszTörlés
  2. Igazából ez szerintem protokoll szintű dolog lesz. Tehát hogy most a node éppen egy NAS, vagy egy brutál szerver egy teremben, az szerintem mindegy.

    Gondolkodtam amúgy ilyenen (mindenhez van valami saját szarságom :)), hogy kellene csinálni ilyen tárhely csere piacteret. Én adok a NAS-omon neked 1G backup tárhelyet, ha te is adsz a szervereden. És egymáshoz backupolnátok titkosítva. Ha valami gond van, akkor pedig a másik szerveréről össze lehet szedni.

    Amúgy ezt nézd meg: http://www.spacemonkey.com/. Kapsz egy ilyen hardvert 1Tb tárhellyel havi 10$ért. Ők adják a hardvert meg a hátteret, te tulajdonképpen csak a sávszélességet, és kapsz 1Tb cloud storeag-et, ami nálad van, tehát már eleve előny, hogy baromi gyors a le-/feltöltés. Ezek a kis dobozok valójában 2Tb tárral rendelkeznek, és a második Tb-t arra használják, hogy az aktív tár tartalmát feldarabolják, letitkosítják, és szétszórják a többiek között. Tehát ugyanaz van, hogy 10$ért bérelsz 1Tb gigantikus tárhelyet (verhetetlen áron), ami ráadásul rendelkezik a cloud előnyeivel, hisz ha tönkremegy a tár, kapsz egy másikat, és minden adatod megvan. Ez tehát egy ilyen szolgáltatás/hardver megoldás ugyanerre. Szerintem zseniális ötlet.

    VálaszTörlés
  3. Laszlo Fazekas ezzel a spacemonkey-val annyi abajom, hogy nekem már van hozzá hardverem, meg mindenkinek, mert a gépemben van hálókártya, vinyó, stb. 
    Szerintem ezt nagyon olcsón is meg lehetne csinálni, hiszen egy torrent szerver elegendő lenne az összes kliens kezeléséhez (mint egy torrent oldal). Mindenkinek a saját cucca egy torrent file (vagy feldarabolva több torrent file) lenne a szerveren. Mindenki letöltene 2GB-nyit (okosan elosztva) és seedelné azt.
    Nem értek a programozáshoz annyira, de szerintem ezt egy jelenlegi free torrent szerver szoftverből meg lehetne csinálni kis átalakítással.

    VálaszTörlés
  4. Ha van valami jó hash algoritmusod, akkor akár még tracker sem kellene hozzá, csak egy lista az aktív node-okról. Igazából nem lenne olyan bonyolult megcsinálni. Erre írtam azt a piacteret, hogy ott lehetne feliratkozni node-nak. Nekem azért tetszik a SpaceMonkey, mert kompakt és egyszerű. Megveszed, lerakod a sarokba, UTP kábel a seggébe, és megy. Igazából a te általadd írt megoldás a "Windows-os, vagy Linux-os" forma, ez pedig a "tárhelyek Mac-je". :)

    VálaszTörlés
  5. Magnet linkekkel szerver sem kell hozzá, amennyire én tudom.
    Csináljuk meg! (Ez a "Csináld meg légyszi!" politikailag elfogadott verziója XD)

    VálaszTörlés
  6. Azt nem merném megígérni, hogy megcsinálom, de agyalok rajta, hogy lehetne egyszerűen csinálni ilyet. Szerintem semmi torrent nem kell ehhez. Regisztrálsz egy oldalon (mondjuk Google v. FB acc-al, hogy 1 klikk legyen), letöltesz egy progit, telepíted, az létrehoz a vinyódon egy 20G-s fájlt, ez a te backup tárad, illetve egy másik 20-as image-t, az lesz a cloud tárolód. A 20-as image-t felcsatolod drive-ként, és ha ez változik, a progi végigszalad rajta, 1M-s blokkokra bontja, és kiválasztja azokat a blokkokat, amik változtak. Felszól a szerverre, ahol van egy táblázat, hogy hol mennyi szabad hely van, és véletlenszerűen kiosztja. A te géped felveszi a kapcsolatot ezekkel a gépekkel, és elküldi nekik a darabokat, a gépek meg visszajegyzik a szerveren lévő táblázatba a szabad helyet, illetve elküldenek neked egy blokk azonosítót, ami alapján leszedheted a saját tartalmadat. A könnyebbség kedvééért a gépek kommunikálhatnak HTTP-n, így könnyebb implementálni, és szervereket is be lehet dobni a mókába. Tulajdonképen így akár PHP-ban is meg lehetne oldani az egészet egy minimális becsomagolt webszerverrel. És persze minden tartalmad kódolt.

    Kérdés, hogy hol a pénz. Vagy csak a dicsőség? :)

    VálaszTörlés
  7. Jaaj, mindig a pénz... Azzal csak a baj van. 

    Amúgy lehetne a kliens programba reklámot tenni (ellenzem), vagy lehetne fizetős csomagot is adni, ami egy seedserverrel adna extra sebességet.

    VálaszTörlés
  8. Agyalok rajta. Egy ilyesmit régebben öcsivel tervezgettünk. Mondjuk kifejezetten illegális tartalomra. :) És a keresés is úgy ment volna, hogy gépek közt, és mindenki csak pár szomszédos node-ot ismert volna. Az lett volna az előnye, hogy nem kell hozzá szerver, de elég bonyodalmas volt a protokoll. Ez eggyel jobb cél, mivel itt azért lehet szerver is, mert nem akarja senki lekapcsolni. :)

    Annak a másiknak még vannak darabkái a gépemen. Java-ban kezdtem el írni egy Jetty nevű minimál HTTP szerverre építve. Agyalok rajta, mert jópofa ...

    VálaszTörlés
  9. Ki is találtam. TrueCrypt-et ismered? Csinálhatsz vele egy encryptelt image fájlt, amit meghajtóként felcsatolhatsz. Nekem van is egy ilyen a gépemen az érzékenyebb adatokhoz. No, ezzel le is redukálódott odáig a probléma, hogy van egy nagy fájl, amit szét kell dobni több gépre mikor változik. Kell mg ugye a szerver, ami sima PHP, meg a kliensek, amik Java-ban íródnak, és lekommunkálják egymással a darabok cseréjét. Az mage fájl kezelést, és a kódolást megoldja a TruaCrypt.

    VálaszTörlés
  10. Ez is egy megoldás, bár a Java-tól borsódzik a hátam :)
    A TrueCrypt helyett lehetne akár jelszavas zip is, ha csak a konténer, meg a titkosítás miatt kell. 

    Közben tovább agyaltam rajta... ahhoz, hogy jó eséllyel mindig elérhető legyen amit felszinkronizáltunk, nagy számú peer kell, viszont ez azt is jelenti, hogy az arányt is meg kell növelni. Ha az én cuccomat 5-en tárolják, akkor nekem is 5 ember cuccát kell seedelnem, ami 5X 1GB. Tehát 1GB-ért, adok 5-öt, amivel még mindig nem garantálható, hogy mindig elérhető lesz az adatom, amikor le akarom tölteni (pl: mind az 5-en dolgozni vannak a gépük meg offline). Garantált kapcsolat tehát nem lenne. (És a leecselésről még nem is beszéltünk.)

    Az is gondot okozhat, hogy az egyik felhasználó pl naponta cserélgeti a saját tartalmát, ezért nagy adatforgalmat generál, míg a többiek, csak néha újítanak rajta. Emiatt igazságtalan lenne a terhelés.

    :/

    VálaszTörlés
  11. Pont most akartam én is ezt írni, hogy mi van, ha az egyik peer törli a tartalmat, amit hozzá backupoltam. Jobban szét kellene kenni. Legalább 2 helyre. Nem olyan egyszerű ezt jól megcsinálni. A SpaceMonkey-ban az a jó, hogy ott nem nyúlhat bele a user, a node-ok állandóan jelenthetnek, hogy onlineok-e, stb. Azért ha mindent számba veszel, lehet, hogy az a konklúzió, hogy mégiscsak a hardveres szolgáltatás a jobb.

    VálaszTörlés
  12. Igen. El is vagyok keseredve. Nem találtuk fel a spanyolviaszt ma sem XD

    VálaszTörlés
  13. Huszonszáz dologból ez egy ... :)

    VálaszTörlés