2013. június 16., vasárnap

Az emberek miért vesznek könyveket? :)

Az emberek miért vesznek könyveket? :)

Azon gondolkodtam, hogy mi az elsődleges motivációja annak, hogy az ember inkább megvegyen egy könyvet, mint hogy elmenjen a könyvtárba, és kikölcsönözze. Ha a webshopokkal nem számolunk, akkor a boltba ugyanúgy el kell menni, mint a könyvtárba, és az egyik helyen ingyen van, a másikban pedig pénzért. Mégis, valahogy nem olyan nagy "divat" a könyvtár. Mondjuk ha veszel egy könyvet, annak van egy olyan vonatkozása, hogy ezzel támogatod az írót, de ez lenne az elsődleges motiváció? Mivel én általában webshopból rendelek, nálam talán a lustaság dominál, de szerintem nem ez az átlagos. Vajon az átlagember miért veszi meg a könyvet?

10 megjegyzés:

  1. Feltételezem nyomtatott könyvekről van szó.

    Nekem nincs pozitív tapasztalatom a készlettel, bár én vidéki vagyok (megyeszékhely).
    El akarom olvasni Orson Scott Card Végjátékát, látatlanból tudom, hogy a lakóhelyemhez legközelebb eső 3 könyvtárban biztosan nincs. Ez gyakorlatilag minden könyvvel így van, és nem fogom egész délután keresni, hogy hol van (és azon belül hol kölcsönözhető).

    A második ok, hogy ajándék céljából vesszük, egy könyv az egy szép ajándék. Egyben érték is, amit őrizni akarunk. A könyvtár ezzel szemben "olvasd el - dobd el".

    A harmadik, a minőség, hogy bontatlan és új szagú, hiánytalan és ép.

    Természetesen iskolai könyvtárral más a helyzet, egy félévre nem fogok könyvet venni, ezért az egyetemi könyvtár rendszeres látogatója vagyok.

    Az ebookról nem írok, az nagyobb téma.

    VálaszTörlés
  2. Köszi. Most csak a könyvesbolt vs. könyvtár téma érdekelne. Az eBook az külön tészta.

    VálaszTörlés
  3. Érdekes téma. Anno, baromi sok könyvet vettem és olvastam. Sok könyvemet 4-5-x is kiolvastam. Aztán kezdtek elszabadulni az árak és kezdtem hanyagolni a nyomtatott könyveket. Könyvtárba soha nem voltam tag.
    Viszont, ugye van most olyan kampány, hogy "olvass könyvet", nem lehet, hogy ennek a hatása az, hogy az emberek elkezdtek újra könyveket venni?

    VálaszTörlés
  4. De olvasni lehet a kölcsön könyveket is. Mi az amiért megveszik?

    VálaszTörlés
  5. Nos, az elso igazan nagy hatast kivalto konyveim Asimov nevehez kapcsolodnak. Akkoriban ezeket nem volt egyszeru beszerezni ezert a konyvtar mint forras kezenfekvo volt.

    Miutan elolvastam ezeket a szeretett torteneteket kristaly tisztan emlekszem mit ereztem mikor a konyv vegere ertem:
    En ezt a konyvet megtartom. Ez annyira jo hogy kell nekem. Nem viszem vissza.

    Ezt azt hiszem ugy hivjak birtoklasi vagy :)

    VálaszTörlés
  6. A birtoklási vágy lehet egy jó indok, de nem csak kiemelkedő könyvekre igaz? Vagy minden esetben ez az oka, hogy az ember könyvet vesz? Szóval ez egy motiváció, vagy ez a fő motiváció?

    VálaszTörlés
  7. Ami jo ahoz en altalaban ragaszkodok. Konyvekkel kapcsolatban inkabb csak a jobbakat tartottam meg. Marmint a konyvtariak kozul :)

    VálaszTörlés
  8. Biztosan van a vásárlásnak egy fajta birtoklási tényezője is illetve anno volt olyan is, hogy a lexikonokat méterben árulták, mert az jól mutat a polcon:-) "Kérek egy méter kék lexikont"
    Viccet félre téve, ha otthon van a könyv, akkor veszem elő, amikor csak kedvem tartja, ebből a szempontból a könyvtár necces, mert elbumlizol a könyvtárba és kiderül, hogy nincs bent az áhított könyv.
    Illetve anno a könyvespolc alap volt egy szekrénysorban is.

    VálaszTörlés
  9. Manapsag mat csak ebook. Nem emlekszem mikor vettem utoljara igazi konyvet. Legutobb szemeztem egy Rez Andras kotettel de aztan megtalaltam neten :)

    VálaszTörlés
  10. Hogy minek vesznek könyvet? Netán, olvasni?

    Na jó, komolyan. Eleve van olyan könyv, amit gyakran kéznél kell legyen, nem lehet, akkor elmenni a könyvtárba: szakácskönyv, barkácskönyv, szabás-varrás, felsőbb matematikai példatár, stb. Ami kölcsönzésre szóba jöhet az a szépirodalom, itt is vannak olyanok, amit többször olvasol, elő akarsz venni beleolvasni, versek biztos ilyenek, de a kedvenc, "rongyosra olvasott" könyvek is. A könyvtárba menésre rá kell készülni, nem biztos, hogy megvan az a könyv, amire vágysz, vagy éppen bent van. Mindenképp jó egy kiegészítő házi könyvtár, ahonnan lekaphatsz egy könyvet olvasni, és mivel hol ilyet, hol olyat van kedve olvasni az embernek elég sok könyv kell.

    A másik ok, hogy a könyv egy ideig olcsó volt, rászokott az ember a vásárlásra.

    Az én generációmnál lehet egy furcsa ok is. Amikor a kilencvenes években tömegesen jelentek meg az angol stílusú, képes, rövid szócikkes, kifejezetten dekoratív könyvek, akkor hirtelen mindet meg akartuk venni, mert gyerekkorunkban a képeskönyv ritka volt. Azt is megszoktuk, hogy egy könyvet megszerkesztenek, annak többé-kevésbé értékes tartalma van. Nos eltelt vagy tíz év (nálam legalábbis) mire megtanultuk, hogy a könyv egy termék, amit arra gyártanak, hogy eladják. A tartalom minősége jó, ha másodlagos, de sokszor csak harmad- vagy negyedleges szempont. Ezek a jól olvasható képes, rövid szócikkes ismeretterjesztő vackok kevés kivételtől eltekintve értéktelen átszerkesztgetések. Ha egyet láttál, láttad az összeset. A tömegesen megjelent fordításokkal is ez a helyzet sokszor. Annak idején évekig készült, de eléggé minőségi munka volt, ma pár hét alatt összekapják, de hibás is, meg hát a stílusa is, olyan, amilyen.

    Amúgy nem a könyv, hanem a szöveg a lényeg, de erről a családot is elég nehezen győzöm meg. De már mindegy is, a nyomtatott könyveknek már nem sok van hátra. (De most nem ez a téma.)

    #pkks #könyv

    VálaszTörlés