2016. február 28., vasárnap

Önjáró drónok, mint a közlekedés jövője

Önjáró drónok, mint a közlekedés jövője

Az önjáró autók esetén a legnagyobb nehézség, hogy rengeteg váratlan akadály merülhet fel, amit a rendszernek kezelnie kell. Egy autót két vonal közt tartani az autópályán és egyenletes sebességgel hajtani előre nem nagy programozói kihívás. De reagálni az autó elé kihajtó biciklisre, a másik autóban ülő, szabálytalankodó vezetőre, felismerni a kiszaladó állatokat, gyermekeket, és az utánuk rohanó szülőket, ezek azok a kihívások, amikkel az önvezető járműveknek szembe kell néznie. Van azonban egy megoldás, ami szinte az összes felsorolt problémát egy csapásra megoldaná, mégpedig az, ha a járművek nem a földön közlekednének. Pár tíz méternyire a levegőben már nincs szinte semmilyen zavaró körülmény (esetleg pár madár, amit kerülgetni kell). Itt nincsenek utak, nincsenek az útra beugráló gyalogosok, és ha erre a szintre csak minősített önjáró drónokat engednénk, akkor nincsenek szabálytalankodó vezetők sem. A drónok virtuális úthálózatokon mozoghatnának, ahol a forgalmat virtuális táblák és jelzőlámpák irányítanák, így tehát a rendszernek ezek felismerésével sem kellene foglalkoznia. Az egész rendszer összehangoltan működne, minden zavaró körülmény nélkül. Ezen kívül a levegőben nincsenek korlátok. Bármely két pont közötti távolság légvonalhoz közeli útvonalon megtehető, és ha kell, akár 10-20 forgalmi sáv is "építhető" egymás fölé a forgalomtól függően, hogy soha ne legyen dugó. Akár az egész virtuális úthálózat a konkrét igényeknek megfelelően alakítható, és az sem elhanyagolható szempont, hogy így nem kellene többé utakat építenünk, ami rengeteg pénz megtakarítását jelentené. Számtalan előnye lenne tehát egy ilyen rendszernek. Talán a nem is olyan távoli jövőben létrejöhet a manapság divatosnak mondható drón technológia és az önvezető autók házasságából egy ilyen újfajta közlekedési mód.   

#blog

15 megjegyzés:

  1. Már most is nehézséget jelent csak a repterek légterétől távol tartani a polgári drónokat.

    VálaszTörlés
  2. Mekkora lenne már:) Beülsz a drónodba és berepülsz a melóba:)

    VálaszTörlés
  3. Azért ez nem most lesz. Már a '30-as években úgy hitték, hogy a jövőben a levegőben fogunk közlekedni, aztán mégse.

    A jelenlegi automata autók tökéletesen uralják maguk körül a teret. Nem volt olyan balesetük, amit a maguk hibájából okoztak volna. És ha majd egymással is kommunikálnak, akkor teljesen biztonságos lesz a közlekedés.

    VálaszTörlés
  4. Norbert Norbert Lehet, hogy káosznak tűnik, de pont az önvezetés miatt - ha egyszer eljut olyan szintre - nem lesz benne baleset.
    Péter Tóth Ahogyan rohan most a tech fejlődés, remélem, hogy még életemben kipróbálhatom:)

    VálaszTörlés
  5. Tudja fene, azért ezek nem éppen csendesek, alapjáraton is hangosabbak, mint egy utazósebességben lévő normál autó.

    https://www.youtube.com/watch?v=L75ESD9PBOw

    https://www.youtube.com/watch?v=H0epgrI4CDs

    VálaszTörlés
  6. Nekem még az energiaigénye is kérdéses. Rövid távra kevés utassal nem tűnik épp gazdaságosnak még a gravitációt is leküzdeni.

    VálaszTörlés
  7. Norbert Norbert Ha a hackelésre gondolsz, akkor jól teszed az aggódást. A bőszme nagy versenyben fejleszt az összes autós cég, viszont kiderült - nem egy esetben -, hogy percek alatt feltörték az autókat és átvették az irányítást. 
    Ha az emberi "vezetésre" gondolsz, akkor szerintem egy idő után alig lesz egy-két "kalandor" aki tud majd vezetni, hiszen iszonyatosan el tud kényelmesedni az emberi faj.

    VálaszTörlés
  8. Attila Csongor Kiss

    Széles Gábor megoldja.

    VálaszTörlés
  9. Azért az is kérdés, hogy magát a fel-, leszállás hogyan lesz megoldva, hiszen nem mindenki rendelkezik mondjuk megfelelő nagyságú kerttel. Esetleg lehet egy hibrid mód, hogy egy ideig mint sima autó üzemel és egy bizonyos ponton kapcsolódna be a légi közlekedésbe, kvázi mint az autópályán a felhajtó sávok.

    VálaszTörlés
  10. Hát, még a napenergiát is meg kell termelni, azért azzal sem kellene már rögtön az elején eleve pazarló koncepciók felé kanyarodni.

    Nádi András ha hibrid mód, akkor pláne közelítünk egy helikopter zajszintjéhez. El kell vinni a többlet tömeget (komplett futómű, kormányzás stb).

    Én speciel nem vagyok különösebben odáig ezért a jövőképért, főleg ha még a kis áruszállító „repülő fűnyírók" visítására is gondolok. (Azt elviselem egy defibrillátor mozgatása kapcsán, de a pizzásat lövöm le a francba.)
    Most simán beparkol a ház elé egy autó észrevétlenül, erre ezek nem képesek, hangosak és felverik a port is.

    A rotorok sem éppen nyugtatnak meg, plusz ha műszaki gond van, ott a gravitáció nem kérdez.

    VálaszTörlés
  11. Ami még megfordult a fejemben, hogy léghajóval kombinált drónok kellenének. Akkor a gravitáció legyőzésére nem kell olyan sok energia, csak a mozgásra. Mondjuk azt nem tudom, hogy egy ilyenből (megfelelően áramvonalas, stb.) mit lehetne kihozni sebességben. De érdekes elképzelni. Önjáró léghajók, mint a jövő közlekedési eszközei.

    VálaszTörlés
  12. Szerintem a drónoknak és a léghajóknak is megvannak a speciális tulajdonságaik, lehetőségeik és korlátaik. Általános kispolgári közlekedésre egyik sem tűnik alkalmasnak.

    A drónok tökéletesek lehetnek felderítésre, filmezésre, vagy éppen életmentő eszközök gyors célbajuttatására, s erre mindre láttunk is már példát. Személyszállításra a helikopterek sem terjedtek el az autók szintjén, a drón ugyanaz pepitában, csak valamivel biztonságosabban alkalmazható a civil mindennapokban is fentiekre.

    A léghajók meg tömegek megmozgatására alkalmasak, erre a célra ismét kezdik „felfedezni" őket. Láttunk távoli helyekre gépeket és munkásokat szállító koncepciót és félig kötöttpályás tömegközlekedésit is. De ez sem a személyautós kategória helyett.

    Az önjárástól szerintem nem válnak alkalmasabbá a személyszállításra.

    VálaszTörlés
  13. Drónokat én sem tartom ideálisnak közlekedésre. Ahogy korábban elhangzott, elég sok energia elmegy arra, hogy a szerkezetet a levegőben maradjon. Közlekedésnél semmi szükség a drónok azon tulajdonságára, hogy képesek egy helyben lebegni (ami viszont légi fényképezésnél, felderítésnél, illetve repülés tanulásánál igencsak hasznos). Egy repülő, vagy léghajó sokkal egyszerűbben oldja meg ezt a feladatot.

    A másik dolog, hogy az autopilóta rendszerekkel szerintem ugrásszerű javulás érhető majd el a közlekedésben. Nem is elsősorban saját járműre gondolok, hanem a tömegközlekedésre, áruszállításra. Teljesen új alapokra lehet felépíteni az egészet, a közúti szállítást pl. komoly mértékben át lehet az éjszakai órákra, a tömegközlekedésben pedig szakítani lehet a menetrendekkel, és automatizált, néhány fős taxi szerűségekre lehetne átállni (akár kötött pályás közlekedés esetén is).

    VálaszTörlés
  14. Árpád Erdős Ha nem tud lebegni, akkor a piros lámpánál leesik? :) Bocsi! :)

    VálaszTörlés