2016. május 16., hétfő

Mindegy ki csinálja, csak olcsó legyen.

Mindegy ki csinálja, csak olcsó legyen. Amúgy szerintem ez egy nagyon jó irány, hogy az elektromos autókba rakjunk benzinmotort is. Egy Tesla eleje teljesen üres (csomagtartónak használják), simán elférne bele egy benzinmotor. Így amíg nincs kiépített töltőállomás hálózat, addig sincs gond, ha lemerülnek az aksik, simán elmegy a benzinmotorral. E mellett egy benzinmotorral kiegészített elektromos autón sokat spórolhatunk az akkumulátorokon, ami jelenleg ugye az autó legdrágább része. Egy ilyen benzines hibrid modellnél nem kell olyan nagy hatótávolság, elég ha mondjuk 100Km-t bírnak az aksik. Ha az aksi elég arra, hogy az ember az otthona és a munkahelye közt ingázzon ingyen (minden este cseréli az aksit a napközben napelemről töltöttre), az már hatalmas dolog. Ezzel már rengeteget lehet spórolni, nagy távolságokra ott a benzinmotor, a kisebb akkupakknak köszönhetően pedig radikálisan olcsóbb az egész. Aztán persze ha van egy ilyen "ingyen motor" az autóban, az ember egyre többször tölti inkább tankolás helyett, erős kereslet jön létre az elektromos töltőállomásokra, és szép lassan el lehet majd felejteni a benzinmotort. Az a baj, hogy jelenleg nem itt tartunk. Az átmeneti időszakra pedig nagyon jó lenne egy ilyen olcsóbb, hibrid megoldás. Megkockáztatom, hogy ez már talán kijönne egy Suzuki árából (kb. 5 millió). Én gondolkodás nélkül megvenném az ingyen ingázás miatt.

http://www.origo.hu/auto/20160511-torok-elektromos-auto-pehlivan-elektrak.html
http://www.origo.hu/auto/20160511-torok-elektromos-auto-pehlivan-elektrak.html

10 megjegyzés:

  1. ... Csak ha már van benne benzinmotor, minek mellé elektromos? Csak foglalja a helyet, felesleges súly, és elhagyásával megsprórolható a drága akkumlátor is.

    VálaszTörlés
  2. Az áram olcsóbb mint a benzin. Erre írtam az ingázást, gyakorlatilag a hét minden napján ingyen autózol, kivéve ha kirándulni mész, vagy valami más hosszabb útra.

    VálaszTörlés
  3. A válaszomat ironikusnak szántam, szerintem nagyon nem jó ötlet elektromos autóba benzinmotort rakni.

    És az üzemanyagár sem ilyen egyszerű. Egy tesla árából vásárolok néhány jól felszerelt ford focust és annyi benzint, amennyivel életem végig elautózok. Nem helyes az a gondolkodás sem, hogy csak az üzemanyagokat hasonlítom össze (bár én is az elektromos autók pártján állok). Egy középkategóriás autónál is az autó ára magasabb, mint az üzemanyagé, amit pár százezer kilométer alatt elköltesz vele.

    És szép dolog a környezettudatosság, de mai technológiával simán lehetne olyan autókat (meg mosógépet, hűtőt, kazánt stb.) gyártani, amelyekkel több millió kilométer megtehető, és nem kell(ene) lecserélni 10-20-30 éves korában, csereszabatosak az alkatrészek típuson kívül is stb.
    Csak hát a "tervezett elavulás" meg a gyártók érdekes teljesen mást kíván.

    VálaszTörlés
  4. Persze, ki kell matekozni. Inkább csak "úgy sejtem", hogy ez hosszú távon visszahozná az árát a benzinen, de lehet, hogy nem. Ha az akkupak meg a villanymotor mondjuk 3 millió plusz egy benzines autóhoz képest, és mondjuk hozzáveszünk még 1 milliónyi napelemet, hogy ingyen töltsd, akkor az 4 millió. Ha havonta 100 000 Ft elmegy benzinre az ingázással, akkor évente megspórolsz egy milliót, és 4 év után nyereséges a cucc. De legyen mondjuk 10 év, és utána ingyen autózol. Ezek szerintem nem irreális számok, de tény, hogy hasra mondtam csak őket, nem tudok pontos adatokat.

    VálaszTörlés
  5. 100.000 ingázásra szerintem kicsit irreális, oda nem autó a megoldás.
    Nem olyan bonyolult kiszámolni: manapság egy átlag autóval mennek mondjuk 400.000 km-et az élete során. 7 literes fogyasztással ez 4000*7 liter benzin, 320Ft-jával 8.9 millió Ft. Az autó árához meg hozzáadódik a kopó alkatrészek, parkolások, autópályák, behajtási engedélyek, szervizelések, vizsgák, adók stb. díja. És kérdés, hogy egy akkupakk kibír-e 400.000 km-t.

    VálaszTörlés
  6. Ha bírja, akkor a 8.9 millió vs 4 millió még mindig jó. Persze nem tudom a 4 millió mennyire reális, de talán az.

    VálaszTörlés
  7. Ha jó a számításod, és megoldott a töltés, akkor egy Tesla tökre megéri. Az új Tesla 10 millió. Ha 9 milliót spórolsz benzinen, akkor ott vagy, mint ha vettél volna 1 millióért egy benzines autót. Annyiért meg nem kapsz normális benzines autót, a Tesla meg inkább luxusautó, mint normál.

    VálaszTörlés
  8. A Tesla a 7 kWh-ás power wall-t 3000 dollárért árulja. A Model S-ben 70 illetve 85kWh-ás akkupack található. Szóval kb. előre kifizezed 20 év üzemanyagát. Az új Tesla meg 2 év múlva érkezik, amikor már működik a Gigafactory, ahol elvileg 30%-al olcsóbban gyártják az akkumulátorokat. Ha pénzügyileg jelenleg nyereséges lenne, már minden autógyár ontaná az elektromos autókat.

    VálaszTörlés
  9. Nissan Leaf-et lehet már kapni 10 millióért, arra elvileg alkalmazhatóak a fentiek.

    VálaszTörlés
  10. Nissan Leaf-ben 24kWh-s akksi van ennyiért.
    De ezeket csak összehasonlításul írtam arra, hogy 4 millióért napelemes rendszerrel együtt lehet kapni akkumlátort.
    Az adatok alapján a 7kWh 1 milláért napelem nélkül a reális. Nissan Leaf árából is 4 milliót minimum az akksi tesz ki - és azért az messze nem luxus autó, de még középkategória sem.

    Jelenleg az elektromos autó gazdaságilag nem alternatívája a benzinesnek. Nyilván vannak egyéb szempontok (környezettudatosság, image/reklám, divat stb.) ami alapján az emellett döntenek, és a jövő is egyértelműen ez. Gazdaságilag akkor fogja megérni, ha hirtelen minden autógyár elkezd ilyeneket gyártani.

    VálaszTörlés